Link til kirkekalenderLink til menu

Søndagens prædiken (Arkiv)

Søndag den 15. januar 2006

2. søndag efter helligtrekonger

Jesus kom da til en by i Samaria, der hed Sykar, i nærheden af det stykke jord, Jakob gav sin søn Josef. Dér var Jakobskilden. Træt af vandringen satte Jesus sig så ved kilden; det var ved den sjette time.
En samaritansk kvinde kom for at hente vand. Jesus sagde til hende: »Giv mig noget at drikke.« Hans disciple var nemlig gået ind til byen for at købe mad. Den samaritanske kvinde sagde til ham: »Hvordan kan du, en jøde, bede mig, en samaritansk kvinde, om noget at drikke?« - jøder vil nemlig ikke have med samaritanere at gøre. Jesus svarede hende: »Hvis du kendte Guds gave og vidste, hvem det er, der siger til dig: Giv mig noget at drikke, så ville du have bedt ham, og han ville have givet dig levende vand.« Kvinden sagde til ham: »Herre, du har ingen spand, og brønden er dyb; hvor får du så levende vand fra? Du er vel ikke større end vor fader Jakob, som gav os brønden og selv drak af den, ligesom hans sønner og hans kvæg?« Jesus svarede hende: »Enhver, som drikker af dette vand, skal tørste igen. Men den, der drikker af det vand, jeg vil give ham, skal aldrig i evighed tørste. Det vand, jeg vil give ham, skal i ham blive en kilde, som vælder med vand til evigt liv.« Kvinden sagde til ham: »Herre, giv mig det vand, så jeg ikke skal tørste og gå herud og hente vand.«
Han sagde til hende: »Gå hen og kald på din mand, og kom herud!« Kvinden svarede: »Jeg har ingen mand.« Jesus sagde til hende: »Du har ret, når du siger: Jeg har ingen mand; for du har haft fem mænd, og den, du har nu, er ikke din mand; dér sagde du noget sandt.«
Kvinden sagde til ham: »Herre, jeg ser, at du er en profet. Vore fædre har tilbedt Gud på dette bjerg, men I siger, at stedet, hvor man skal tilbede ham, er i Jerusalem.« Jesus sagde til hende: »Tro mig, kvinde, der kommer en time, da det hverken er på dette bjerg eller i Jerusalem, I skal tilbede Faderen. I tilbeder det, I ikke kender; vi tilbeder det, vi kender, for frelsen kommer fra jøderne. Men der kommer en time, ja, den er nu, da de sande tilbedere skal tilbede Faderen i ånd og sandhed. For det er sådanne tilbedere, Faderen vil have. Gud er ånd, og de, som tilbeder ham, skal tilbede i ånd og sandhed.« Kvinden sagde til ham: »Jeg ved, at Messias skal komme« - det vil sige Kristus; »når han kommer, vil han fortælle os alt.« Jesus sagde til hende: »Det er mig, den der taler til dig.«
Joh 4,5-26


Der er noget uforfalsket "goddag mand økseskaft" over samtalen her mellem Jesus og kvinden ved Sykars brønd.
Den ene spørger i øst og den anden svarer i vest.

Jesus svæver sådan lidt over vandene og taler om det livets vand, der skal få enhver til aldrig i evighed at tørste, og kvinden noterer sig meget pragmatisk at han ikke har nogen spand, og brønden er dyb, så hvordan skal det kunne lade sig gøre?

De taler temmelig meget forbi hinanden, lige indtil kvinden på et tidspunkt siger: "Jeg har ingen mand", og Jesus siger "det har du ret i!"
Så mødes de; dér ser de hinanden som dem, de er - eller rettere, kvinden var nok blevet set som den hun var hele tiden, men nu går det op for hende hvem Jesus er.

"Herre, jeg ser at du er en profet" - og så skifter samtalen karakter.

At være den man er; - det kan være svært nok indimellem, derudover også at tåle at blive set, som den man er, det kan være uoverstigeligt.

Kvinden var søgt ud til brønden ved den 6. time, stod der. Den 6. time er midt i middagsheden, et tidspunkt på dagen, hvor ingen almindelig mennesker i den egn ville vove sig udendørs, hvis det ikke var strengt nødvendigt. Og da slet ikke for at gå til brønden efter vand, og slæbe de tunge krukker hjem igen.

Brønden, der jo i øvrigt ligesom byporten, var et socialt sted, et sted alle kom, og hvor man kunne få sig en snak med naboerne.

Det var kvinden her tilsyneladende ikke interesseret i; hun var netop søgt ud til brønden på et tidspunkt hvor hun kunne regne med at være der for sig selv.

Og det kan hun have haft sine grunde til. Hendes private forhold var jo ikke ligefrem præget af orden og regelmæssighed - andet altså end den orden og regelmæssighed hvormed hun skiftede sine mænd ud.

Og den slags er jo - og har altid været - et dejligt samtaleemne for naboerne.

Der er gode grunde til at kvinden ikke ønsker at blive set, som den hun er.
Men der er også en god grund til at samtalen mellem hende og Jesus først rigtig fungerer i det øjeblik ingen af dem taler udenom, men ser og anerkender hvem hinanden er.

Kvinden kan pludselig tåle at blive set, som den hun er, fordi det er Jesus der ser hende.
Han ser klart, men uden fordømmelse.
Ja, kvinden ikke bare tåler det, hun befinder sig tilsyneladende så godt i Jesu blik, at hun bagefter lader vandkrukke være vandkrukke og går ind i byen og siger til folk: "kom og se en mand, som har fortalt mig alt, hvad jeg har gjort. Måske er det ham, der er Kristus?"

At være den man er, og at blive set, som den man er. Det er nådigt. Og det er det, Gud gør ved os.

Vi, der ellers let falder for det flygtige i livet; os, der hele tiden vil videre, os, der elsker alt hvad der er nyt; en ny kæreste, at være nybarberet - sådan er det bare, som det for tiden lyder i en tv-reklame.
Os, der hele tiden lige skal komme over dette eller hint, komme videre med vores liv. Karrieren skal i al fald helst ikke stå stille - så er der noget galt!

Men midt i alle vores bestræbelser på at skabe os en god profil, og udvikle vores liv, så glemmer vi nemt, at det vigtigste såmen er, at vi bare er dem, vi er.

Vi har brug for at kunne øse af en rolig kilde, som kan læske vores udtørrede livsmod, dér hvor vores livsprojekt måske er kommet på for lavt vand.

Og den kilde er Guds milde åsyn, der ser os som vi er - hans nådige accept af at vi er, dem vi er.

Jesus siger at det er lige præcis hvad han vil os.
"Enhver der drikker af dette vand, skal tørste igen. Men den, der drikker af det vand, jeg vil give ham, skal aldrig i evighed tørste. Det vand, jeg vil give ham, skal i ham blive en kilde, som vælder med vand til evigt liv."

Og så er der faktisk en pointe i at dét lige netop skulle siges til en samaritansk kvinde.

Striden mellem jøderne og samaritanerne stod nemlig om blandt andet om hvor Gud rettelig skulle tilbedes.
Var det i templet i Jerusalem eller var det på Samarias bjerg?

For Jesus er det komplet ligegyldigt.
"Det vand, jeg vil give ham, skal i ham blive en kilde, som vælder med vand til evigt liv."

Hvor du end er, er Gud der også.

Gud vil blive i os.
Han vil være med os alle dage, indtil verdens ende.

For Gud er uden begrænsninger.
Vi kan ikke spærre Ham inde i templet i Jerusalem, eller i Den danske Folkekirke, eller hvor vi nu synes Han mest af alt burde være.
"Dig rummer ej himle og himlenes himle, vor Herre fuldstor" - som vi lige har sunget.

Gud er ånd, og de, som tilbeder ham, skal tilbede i ånd og sandhed.

Amen.

Kirkekalender
Søndag 03. oktober
18. søndag efter trinitatis
Særslev:14.00
Ved Nete Ertner Rasmussen
Ejlby:
Melby:
Se flere datoer

Information
Afstandskravene er ophævet i Folkekirken fra og med lørdag d. 14. august. Det betyder, at der nu ikke længere er nogen begrænsning på, hvor mange der må være inde i kirkerne ad gangen. Kort sagt: Vi må fylde kirkebænkene, synge og holde gudstjeneste og kirkelige handlinger, ligesom vi gjorde før corona-epidemien.

Arrangementer
Babysalmesang
- på en ny måde

Den 1. onsdag i hver måned
i Særslev Kirke kl. 10.30
Babysalmesang er sang og rytmer for babyer op til ca. 1 år og deres forældre. Vi synger børnesange o....
Læs mere
Se alle arrangementer

Andagter & prædikener
Prædiken i Særslev Kirke 26. september 2021
Prædiken i Særslev Kirke 26. september 2021 17. søndag efter trinitatis v. sognepræst Gunvor San....
Læs mere
Prædiken ved høstgudstjeneste i Melby Kirke 19. september 2021
Prædiken ved høstgudstjeneste i Melby Kirke 19. september 2021 16. søndag efter trinitatis v. s....
Læs mere
Nyt fra menighedsrådet og sognepræsten
TILLYKKE til vores konfirmander
TILLYKKE til vores konfirmander Den 29. august og 5. september var der konfirmation i Særslev Kir....
Læs mere
Julehjælp - ansøg om julehjælp eller giv et bidrag!
Julehjælp - ansøg om julehjælp eller giv et bidrag! Menighedsplejen i Særslev-Ejlby-Melby sogne t....
Læs mere
Kommende møder:
07. oktober 2021 kl. 19.00
02. november 2021 kl. 19.00
01. december 2021 kl. 19.00

Nyt fra graveren
Kirkegårdene
Kirkegårdene Der er sket store forandringer på vore kirkegårde det seneste par år. Der er blevet....
Læs mere
Sognepræst: Gunvor Sandvad
Tlf.: 64 84 11 37 (fastnet)
Tlf.: 23 44 71 09 (mobil)
Mail: gsa@km.dk

Tilgængelighedserklæring