Link til kirkekalenderLink til menu

Søndagens prædiken (Arkiv)

Søndag den 26. oktober 2008

23. søndag efter trinitatis

Dette hellige evangelium skriver evangelisten Markus:

I sin undervisning sagde Jesus: »Tag jer i agt for de skriftkloge, som gerne vil gå omkring i lange gevandter og lade sig hilse på torvet og sidde øverst i synagogen og til højbords ved fester. De æder enker ud af huset og beder længe for et syns skyld. De skal dømmes så meget hårdere.«

Og Jesus satte sig over for tempelblokken og så på, hvordan folkeskaren lagde penge i blokken. Der var mange rige, som gav meget. Så kom der en fattig enke, som gav to småmønter af et par øres værdi. Jesus kaldte da disciplene hen til sig og sagde til dem: »Sandelig siger jeg jer: Denne fattige enke har givet mere end alle de andre, som lægger penge i tempelblokken. For de har alle givet af deres overflod, men hun har givet af sin fattigdom, alt, hvad hun havde, alt det, hun havde at leve af.«

Mark 12,38-44



I en tid som nu med global finanskrise, som vi kan mærke herhjemme på flere måder bl.a. i form af stigende renter for lån og værdi-papirer, der er ikke er det værd de var i går, skal vi her på den 23.s.e.trin høre om en fattig enke, der gik hen og gav alt væk hun ejede. Og historien starter på en solrig dag, hvor har Jesus taget plads tæt ved Templet i Jerusalem , jødernes prægtige og storslåede Helligdom, af hvilken som bekendt kun Grædemuren er tilbage den dag i dag. Der sidder Jesus så og iagttager de mennesker, der kommer til templet. Der kommer folk af alle slags. De kommer for at lægge penge i tempelblokken, altså i kirkebøssen. Der kom rige folk, der afleverede store beløb, og almindelige folk og fattige folk. Ja der var folk af alle slags og de gav alle noget af deres overskud. Her sidder Jesus så og betragter menneskene lige som når vi sidder på en bænk ved banegården eller på en fortorvscafé og diskret betragter folk ud af øjenkrogen.

Hen til tempelblokken kommer der også en fattig enke, som kun ejede to småskillinger, til ikke mere end højest en krones værdi. Hun var så fattig som ingen i et civiliseret land kan forestille sig, og ingen af os velklædte og velforsørgede kan forestille os hvordan det er at være så fattig. Selv med denne aktuelle finanskrise over os, som ingen endnu kender de fulde konsekvenser af, og som folk bliver yderligere pressede af, er stadig ingen her, der kan sætte sig ind i denne enkes fattigdom. For hun havde så godt som intet, og det, som hun havde, dét gav hun væk. Og hun er blevet husket, mens de andre er blevet glemt. Men hun lever, enken lever endnu, ikke mellem os, men i evangeliet. Overalt, hvor der bliver forkyndt i dag, er hun med. Hun er uundværlig, fordi hun repræsenterer Guds fordring, Guds krav til mennesket.

Hvorfor bar hun sig sådan ad den dag og gav alt væk ? Vidste hun mon, at hun gjorde noget, som ville blive husket? Næ. Hun er gået i sin grav uden at ane hun var blevet udødelig. Ingen har senere fortalt hende noget, hun forsvandt bare i mængden igen. Kun Jesus havde set hende og hans disciple huskede senere hans replik om hende; det er det hele. Spørger man efter hendes motiv for det hun gjorde, så får man ikke noget svar. Hvorimod de riges motiver kan vi tænke os frem til ved at spørge os selv, fordi vi kun giver ud af vores overskud, men det motiv den fattige enke handlede ud fra er ukendt for os. De tanker hun må have gjort sig er forsvundet med hende, kun hendes handling er blevet stående i evangeliet. Men hendes handling, det som Jesus ser fra bænken, forener øjeblikket og evigheden.

Søren Kierkegaard kommenterer faktisk denne fortælling om den fattige enke i sin bog Kjerlighedens Gjerninger. SAK bruger historien til at skelne mellem godgørenhed og barmhjertighed. Det at enken går op afleverer alt hvad hun ejer i tempelblokken er et udtryk for barmhjertighed, fordi hendes handling ikke er betinget af noget, handlingen er ubetinget. Og SAK digter faktisk lidt videre på historien og siger: OK. forestil jer, at enken havde sine to småmønter gemt i en klud. En tyv stjæler dem om natten og bytter kluden ud med en, hvori der ingen penge er. Enken aner ikke uråd, og næste dag, da hun går til kirkebøssen og lægger klædet med ingenting i i bøssen. Betyder det, at hun reelt ingen penge giver, at hun så ikke er barmhjertig? Nej, hun er barmhjertig, fordi hendes motiv er rent, siger Kierkegaard. Godgørenhed derimod er iflg. Kierkegaard er en handling med blandede motiver. Lad os tage et eksempel: Forretningsmanden, der giver 1 mill. kr. til et velgørenhedsarrangement, hvor kæmpechecken skal fylde TV-billedet i 15 sekunder, giver sandsynligvis med den bagtanke, at det har reklameværdi, at det brander firmaet. Men her skal det dog tilføjes, at man ikke kan vide, om motivet er urent eller ej. Der kan også være tale om ægte barmhjertighed. Problemet er, at motivet for handlingen ofte er skjult. Og det at motivet er skjult muliggør hykleriet, når der er en uoverensstemmelse mellem motiv og handling. Betyder det så vi at vi skal afvise al godgørenhed? Det indtryk kunne man få af SAKs tolkning . Gud vil kun have barmhjertighed. Men det mener Luther nu ikke. Godgørenhed tvinger de rige til at give til de fattige, uanset om de har et barmhjertigt hjerte eller ej. Men det er også godt nok, for det hjælper rent faktisk de fattige. Og kirken skal selvfølgelig ikke fordømme godgørenhed. Det ville ikke bare være tåbeligt, det ville også være ukristeligt.

Kirken skal i stedet fordømme hykleriet, og det er en meget vigtig opgave for der er ikke rigtig andre, der gør det. Derfor må vi skal holde fast i, at godgørenhed er godgørenhed, og den er ok som sådan, men man bør samtidig holde fast i at skelne mellem godgørenhed og barmhjertighed. Og dermed også lære at skelne mellem det ægte og det falske, mellem det indre og det ydre. Og det er det Jesus vil, da han kalder disciplene hen til sig. Så I hende. Jeg skal sige jer noget. Hun gav mere end alle de andre. Det forstod disciplene ikke . Jamen de andre har da givet mere end de par småmønter enken smed i blokken.

Jamen så I hendes indre, hendes barmhjertighed, hun kom ikke vraltende som de velhavende, der rigtig skal vise andre hvor rige de er, eller som farisæerne, der træder frem foran andre for at vise hvor hellige de er. Næ, hun gjorde det af hjertet, ægte, gennemægte, alt hvad hun ejede, afleveret uset og væk igen.

Sådan talte Jesus til disciplene. Den Jesus, der gransker vore hjerter og ser motiverne bag facaden. Ja den Jesus Kristus, der faktisk ser det hele, alt hvad vi består af og som dermed kender os på godt og ondt - bedre end vi kender os selv. Den Jesus Kristus, der hermed sætter os i gang, ikke med at give alt væk vi ejer, men med at lade den indre gave finde vej frem til din næste. Og du kan række den indre gave frem på flere måder f.eks. i et venligt smil, i en opmuntrende bemærkning, i en hjælpende hånd, i en buket blomster. Men du kan ikke sige : Disse ord gælder ikke mig, jeg har alligevel intet af værdi at bidrage med til fællesskabet. De fleste har mere end jeg at bidrage med, og det som jeg kan udrette, betyder ingenting. så regn ikke med mig!

Fortællingen i evangeliet til i dag afslører for os at Gud regner med os, den afslører at Han regner med hver enkelt af os, selv om vi synes, at det er småting, vi har at bidrage med.

Men de små bidrag, der bliver givet, er sommetider større end de ser ud til.

Amen.

Kirkekalender
Søndag 19. september
16. søndag efter trinitatis
Særslev:
Ejlby:
Melby:10.30
Høstgudstjeneste
Ved Gunvor Sandvad
Se flere datoer

Information
Afstandskravene er ophævet i Folkekirken fra og med lørdag d. 14. august. Det betyder, at der nu ikke længere er nogen begrænsning på, hvor mange der må være inde i kirkerne ad gangen. Kort sagt: Vi må fylde kirkebænkene, synge og holde gudstjeneste og kirkelige handlinger, ligesom vi gjorde før corona-epidemien.

Arrangementer
Høstgudstjeneste
Søndag 19. sept. kl. 10.30 i Melby Kirke
Vi håber, at høsten er kommet godt i hus - og samles til høstgudstjeneste og synger de dejlige høst-....
Læs mere
Se alle arrangementer

Andagter & prædikener
Prædiken i Ejlby Kirke 5. september 2021
Prædiken i Ejlby Kirke 5. september 2021 14. søndag efter trinitatis v. sognepræst Gunvor Sandv....
Læs mere
Prædiken ved konfirmation - Søndag d. 29. august 2021 i Særslev Kirke
Prædiken ved konfirmation Søndag d. 29. august 2021 i Særslev Kirke 13. søndag efter trinitatis....
Læs mere
Nyt fra menighedsrådet og sognepræsten
Referater
Referat af åbent menighedsmøde 1. september 2021. Referatet kan læses som PDF-fil ved at klikke på ....
Læs mere
Konfirmationer i Særslev Kirke
Konfirmationer i Særslev Kirke Nu er det endelig blevet tid til konfirmationer! Hvor vi gl....
Læs mere
Kommende møder:
07. oktober 2021 kl. 19.00
02. november 2021 kl. 19.00
01. december 2021 kl. 19.00

Nyt fra graveren
Kirkegårdene
Kirkegårdene Der er sket store forandringer på vore kirkegårde det seneste par år. Der er blevet....
Læs mere
Sognepræst: Gunvor Sandvad
Tlf.: 64 84 11 37 (fastnet)
Tlf.: 23 44 71 09 (mobil)
Mail: gsa@km.dk

Tilgængelighedserklæring