Link til kirkekalenderLink til menu

Andagter & prædikener

Tirsdag 17. februar 2015

Fastelavn og Jesu dåb

Bibelfortælling ved familiegudstjeneste i Særslev Kirke fastelavns søndag 15. februar 2015



Det er sjovt at klæde sig ud og tage noget helt andet tøj på. Så kan man lege og prøve, hvordan det er at være en anden. Det er sjovt at prøve at være en flot prinsesse med fin kjole og krone på - eller superman der har rigtig mange kræfter.

I dag skal vi høre om en mand, som havde noget mærkeligt tøj på. Han hed Johannes. Han var ikke klædt ud - han gik i det tøj hver eneste dag: Han havde noget groft tøj på, der var lavet af uld og skind fra kameler. Johannes i kameltøjet levede samtidig med Jesus. Han stod ved Jordanfloden og fortalte, at verdens frelser - Guds søn snart skulle komme.

Folk fra hele landet kom til Johannes for at høre ham fortælle om Gud. De kom også for at blive døbt af ham i Jordanfloden. Folk gik helt ud i vandet i floden. Ligesom når vi om sommeren går ud i vandet ved stranden for at bade. Så bøjede Johannes sig ned og tog vand i sine hænder og hældte vandet over hovedet på hver enkelt af dem.

Vandet løb ned over hovedet og ryggen. På den måde blev de alle sammen døbt. Dåben var et tegn på, at de gerne ville vaskes rene for alt det, som er ondt og skiller os fra Gud. De ville gerne have fællesskab med Gud og begynde på en frisk og leve, som Gud vil have, at mennesker skal leve.

En dag kom Jesus ud til Johannes ved Jordanfloden. 'Du skal også døbe mig', sagde Jesus.
Johannes ville ikke. Jesus havde ikke brug for at blive døbt, for han er jo Guds Søn. Og Guds Søn er ren og gør ikke noget forkert. Derfor forsøgte Johannes at tale Jesus fra det. Han sagde: 'Hvorfor kommer du til mig for at blive døbt? Det er mig, der har brug for at blive døbt af dig.'

Men Jesus svarede: 'Døb mig alligevel. Det er sådan, vi gør det, Gud vil have.' Johannes gav efter og døbte ham. Og lige da Jesus var på vej op af vandet, åbnede himlen sig. Helligånden dalede ned over ham. Det så ud, ligesom at en due fløj ned over ham. Duen var hvid og let som engel. Og duen er et tegn på håb.

En stemme fra himlen sagde: 'Her er min elskede søn. Det er ham, jeg har valgt.' Det var Guds stemme.

Fra den dag begyndte Jesus selv at fortælle om Gud og gøre undere i Guds navn. Jesus vidste også, at han skulle dø på et kors og opstå fra de døde tre dage efter. Det var den helt særlige opgave, Gud havde givet Jesus. Helligånden som er Guds Ånd - gav Jesus kraft og mod til at gøre det. Og Jesus vidste, at han var Guds Søn og at Gud elsker ham højt.

Sådan fortæller Bibelen at det skete, dengang Jesus blev døbt. Jesus blev døbt, da han var voksen og omkring 30 år gammel. Lige siden dengang Jesus blev døbt, er både børn og voksne blevet døbt. Mange af jer er blevet døbt, dengang da I var helt små babyer. Måske var det her i døbefonten her i Særslev. Det kan også være, at det var i en anden kirke.

Når man bliver døbt her i kirken - er der lidt vand i det fine, gyldne dåbsfad i døbefonten. Den der bliver døbt, får 3 håndfulde vand på hovedet. Det betyder det samme, som dengang da Jesus blev døbt i Jordanfloden: Dåben betyder, at vi hører til hos Gud. Vi er Guds børn - Guds sønner og Guds døtre - og Gud er vores far i himlen. Selvom vi ikke kan se det - er himlen også åben over os - når vi bliver døbt. Gud kalder os ved navn. Og så giver Gud os Helligånden. Helligånden hjælper os med at tro på Gud - og Helligånden hjælper os med at leve, som Gud vil have det. Det er også Helligånden, som hjælper os med at finde ordene og bede til Gud, når vi lige har brug for det.

Når vi går hjem fra kirke i dag, skal vi prøve at huske på - at vi er blevet døbt engang - ligesom Jesus blev døbt.

Og hvis vi ikke er døbt endnu - så kan vi blive det - for Gud tager imod hvert eneste menneske, som kommer til ham. Vi skal huske, at vi er Guds børn - og at Gud elsker os højt, ligesom han elsker Jesus højt.

Du og jeg er aldrig alene og forladt. Heller ikke selvom vi godt kan føle det sådan engang imellem. Himlen er åben over os. Gud er vores Far i Himlen. Helligånden hjælper os. Og den, der er tættest på os, er Jesus. Dengang vi blev døbt, gav Jesus os et løfte. Han sagde:

'Du er aldrig alene. Jeg er med dig alle dage, indtil verdens ende.'

Beretningen om Jesu dåb står i Matthæusevangeliet kap. 3 v. 13-17

Med venlig hilsen Gunvor Sandvad
Flere andagter
Prædiken i Ejlby Kirke 5. september 2021
Søndag 05. september 2021
Prædiken ved konfirmation - Søndag d. 29. august 2021 i Særslev Kirke
Søndag 29. august 2021
Prædiken til 12. søndag efter trinitatis 2021
Søndag 22. august 2021
Prædiken i Særslev Kirke 15. august 2021
Søndag 15. august 2021
Prædiken i Særslev Kirke 1. august 2021
Søndag 01. august 2021
Prædiken i Melby Kirke 25. juli 2021
Søndag 25. juli 2021
Kirkekalender
Torsdag 16. september
Meditationsgudstjeneste
Særslev:19.00
Meditationsgudstjeneste ved Gunvor Sandvad
Ejlby:
Melby:
Se flere datoer

Information
Afstandskravene er ophævet i Folkekirken fra og med lørdag d. 14. august. Det betyder, at der nu ikke længere er nogen begrænsning på, hvor mange der må være inde i kirkerne ad gangen. Kort sagt: Vi må fylde kirkebænkene, synge og holde gudstjeneste og kirkelige handlinger, ligesom vi gjorde før corona-epidemien.

Arrangementer
Meditationsgudstjeneste
Torsdag 16. sept. kl. 19.00 i Særslev Kirke
Meditationsgudstjeneste er en anderledes måde at være til gudstjeneste på: Kirken er kun oplyst a....
Læs mere
Se alle arrangementer

Andagter & prædikener
Prædiken i Ejlby Kirke 5. september 2021
Prædiken i Ejlby Kirke 5. september 2021 14. søndag efter trinitatis v. sognepræst Gunvor Sandv....
Læs mere
Prædiken ved konfirmation - Søndag d. 29. august 2021 i Særslev Kirke
Prædiken ved konfirmation Søndag d. 29. august 2021 i Særslev Kirke 13. søndag efter trinitatis....
Læs mere
Nyt fra menighedsrådet og sognepræsten
Referater
Referat af åbent menighedsmøde 1. september 2021. Referatet kan læses som PDF-fil ved at klikke på ....
Læs mere
Konfirmationer i Særslev Kirke
Konfirmationer i Særslev Kirke Nu er det endelig blevet tid til konfirmationer! Hvor vi gl....
Læs mere
Kommende møder:
07. oktober 2021 kl. 19.00
02. november 2021 kl. 19.00
01. december 2021 kl. 19.00

Nyt fra graveren
Kirkegårdene
Kirkegårdene Der er sket store forandringer på vore kirkegårde det seneste par år. Der er blevet....
Læs mere
Sognepræst: Gunvor Sandvad
Tlf.: 64 84 11 37 (fastnet)
Tlf.: 23 44 71 09 (mobil)
Mail: gsa@km.dk

Tilgængelighedserklæring