Link til kirkekalenderLink til menu

Andagter & prædikener

Tirsdag 21. juli 2015

Jesus og Zakæus

Prædiken til 7. søndag efter trinitatis - 19. juli 2015 i Særslev Kirke (lidt forkortet)
v. Gunvor Sandvad, sognepræst i Særslev-Ejlby-Melby pastorat


Jesus kom ind i Jeriko og gik gennem byen. Dér var der en mand, som hed Zakæus, han var overtolder, og han var rig. Han ville gerne se, hvem Jesus var, men kunne ikke for skaren, da han var lille af vækst. Så løb han i forvejen og klatrede op i et morbærfigentræ for at få ham at se, for han måtte komme den vej forbi. Da Jesus kom til stedet, så han op og sagde: »Zakæus, skynd dig at komme ned! I dag skal jeg være gæst i dit hus.« Så skyndte han sig ned og tog glad imod ham. Men alle, som så det, gav ondt af sig og sagde: »Han er gået ind som gæst hos en syndig mand.« Men Zakæus stod frem og sagde til Herren: »Se, Herre, halvdelen af, hvad jeg ejer, giver jeg til de fattige, og hvis jeg har presset penge af nogen, giver jeg det firedobbelt tilbage.« Da sagde Jesus om ham: »I dag er der kommet frelse til dette hus, fordi også han er en Abrahams søn. For Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte.«
Lukasevangeliet 19,1-10




Lukas tager os med til Jeriko. Jeriko ligger i en dal ned mod Jordanfloden. Det er et frugtbart sted med næsten tropisk klima. På Jesu tid gik karavaneruten gennem Jeriko. Derfor lå hovedtoldstedet for landsdelen Judæa i Jeriko. Her kom mange handlende igennem - og tolderne havde travlt med at opkræve told af transithandlen. Der var ikke bare én tolder, men flere - og som overtolder var Zakæus øverst i hierarkiet. Overtolderen Zakæus var rig, fortæller Lukas. En rigdom, man kan gætte sig til, hvordan han havde fået. Havde Zakæus mon krævet mere ind af folk end foreskrevet?

En dag kom Jesus til Jeriko. Jesus havde netop fortalt disciplene, at rejsens mål var Jerusalem, hvor han skulle lide og dø, og opstå fra de døde. Tilsyneladende var han bare på gennemrejse og gik lige gennem Jeriko.

Zakæus ville gerne se Jesus, men han var lille af vækst. Han forventede ikke, at man ville give plads for ham i flokken, der altid stimlede sammen omkring Jesus. Derfor løb han i forvejen og kravlede op i et morbærfigentræ. Der sad han så og ventede på, at Jesus og hele opløbet omkring ham kom forbi.
Der er det specielle ved morbærfigentræet, at det sætter grenene til kronen meget lavt. Det har næsten ingen stammen. Det gør det let at klatre op i træet. Desuden sidder grenene tæt og bladene er store. Så i morbærfigentræets lave krone sidder man helt skjult bag det tætte løv. Det perfekte gemmested: Man kan se, men man bliver ikke selv set.

Zakæus havde nok regnet med, at ingen ville opdage ham. At han bare kunne være med på en kigger. Men Jesus så ham og standsede op ved træet - og med ét var alles øjne rettet mod Zakæus.

Gad vide, hvad folk har tænkt, da de så den rige overtolder sidde oppe i morbærfigentræet i sit fine tøj. I vore dage ville en mand i hans stilling have haft mørkt jakkesæt, hvid skjorte og slips og blankpudsede sorte sko. Den påklædning ser nu løjerligt ud oppe i et træ.

Jeg tror ikke, at folk bare har nøjedes med at trække på smilebåndet af det løjerlige syn med overtolderen siddende på en gren med dinglende ben. Jeg tror, at situationen var langt mere anspændt. Zakæus var afskyet, fordi han var tolder. Nu var han gået i sin egen fælde - alene og uden vagter omkring sig - nu kunne de få ram på ham, uden at han kunne gøre dem noget.

Lad os vende perspektivet rundt et øjeblik: Hvad så Zakæus oppe fra træet? Han så en masse ansigter og øjne rettet imod sig. Blikke, der lynede af foragt - og skadefryd: 'Nå, nu sidder du nok kønt i det grønne, Zakæus. Nu kan vi grine af dig og kaste sten efter dig, din lille pengesuger.'

Jeg tror, at Zakæus var bange - og at han havde god grund til at være bange. Han kunne ikke flygte nogen steder - han var uden beskyttelse og udleveret til folks nåde eller unåde. Og han kunne vist kun forvente unåde.

Midt i folkemængden er Jesus. Egentlig skal han jo videre - til Jerusalem for at korsfæstes, lide og dø - og derved opfylde de gamle profetier om at være Herrens lidende tjener, der bærer verdens synder. Han skal dø, for at vi syndige mennesker kan gå fri. Jesus skal videre - men alligevel står han stille ved træet - ser op på Zakæus og siger: 'Zakæus, skynd dig at komme ned! I dag skal jeg være gæst i dit hus.'

De få ord skaber bevægelse: Zakæus skynder sig ned fra træet og tager glad imod Jesus. Glæden bobler i resten af beretningen. Der blev lavet festmad og Zakæus selv er som forvandlet og lover at dele ud af sin formue til de fattige og betale firdobbelt tilbage til dem, som han havde presset penge af.

Men folk tog ikke del i glæden. De var fortsat vrede - og lod nu vreden ramme Jesus. Hvad han dog bildte sig ind, at have med synderen Zakæus at gøre! Men Jesus så besøget hos Zakæus som en del af sin mission: 'I dag er der kommet frelse til dette hus, fordi også han er en Abrahams Søn. For Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte,' sagde han.

Jesu ord må have dæmpet gemytterne. De lod Zakæus gå fri - og også Jesus - i hvert fald i denne omgang. Men Jesu lidelse og død blev foregrebet den dag i Jeriko: Jesus tog vreden på sig - så Zakæus kunne gå fri og fik en ny begyndelse.

Tilbage til morbærfigentræet. Hvordan så Jesu ud, da han så op på Zakæus? Hvordan så hans ansigt og øjne ud? Hvordan forestiller vi os, at Jesus ser på Zakæus?

Vi kan føre spørgsmålet videre: Hvordan forestiller vi os, at Gud ser på os? Hvad siger Guds øjne? Det er et vigtigt spørgsmål at tænke over - for svaret viser, hvad vi tænker om Guds indstilling til os.

Ser Gud på os som sådan et overvågningskamera? Der registrerer alt, hvad vi foretager os - og derfor ved om hver eneste fejl og forkert handling? Er Guds blik et strengt og afslørende kameraøje? Var det sådan, Jesus så på Zakæus?

Jesus vidste så udmærket om alt, hvad Zakæus havde gjort af godt og mest skidt. Sådan som Gud også ved om alt, hvad vi har gjort - og kender alle vore synder: 'Gud ser alt,' broderede vore formødre og satte i glas og ramme.

Men selvom Gud ser alt og ved alt - er det ikke vrede og skuffelse, som står malet i Guds ansigt og lyser ud hans øjne. Jesus viser Guds ansigt i verden. Jesu blik har svaret til hans ord: 'Zakæus, skynd dig at komme ned! I dag skal jeg være gæst i dit hus.'

Øjnene sagde: Jeg vil gerne være hos dig. Jeg vil gerne være sammen med dig.' Et venligt, imødekommende og varmt blik. Jeg tror, der kom et smil på Jesu læber, da han inviterede sig selv hjem til Zakæus.
Det var barmhjertighed, som Zakæus så lyse i Jesu øjne den dag ved morbærfigentræet. Derfor kravlede Zakæus ned med glæde - og tog de første skridt til et nyt liv.

Det er samme barmhjertighed, som lyser i Guds øjne, når han ser på os - og der kommer et smil på hans læber.

Amen
Flere andagter
Prædiken i Ejlby Kirke 5. september 2021
Søndag 05. september 2021
Prædiken ved konfirmation - Søndag d. 29. august 2021 i Særslev Kirke
Søndag 29. august 2021
Prædiken til 12. søndag efter trinitatis 2021
Søndag 22. august 2021
Prædiken i Særslev Kirke 15. august 2021
Søndag 15. august 2021
Prædiken i Særslev Kirke 1. august 2021
Søndag 01. august 2021
Prædiken i Melby Kirke 25. juli 2021
Søndag 25. juli 2021
Kirkekalender
Torsdag 16. september
Meditationsgudstjeneste
Særslev:19.00
Meditationsgudstjeneste ved Gunvor Sandvad
Ejlby:
Melby:
Se flere datoer

Information
Afstandskravene er ophævet i Folkekirken fra og med lørdag d. 14. august. Det betyder, at der nu ikke længere er nogen begrænsning på, hvor mange der må være inde i kirkerne ad gangen. Kort sagt: Vi må fylde kirkebænkene, synge og holde gudstjeneste og kirkelige handlinger, ligesom vi gjorde før corona-epidemien.

Arrangementer
Meditationsgudstjeneste
Torsdag 16. sept. kl. 19.00 i Særslev Kirke
Meditationsgudstjeneste er en anderledes måde at være til gudstjeneste på: Kirken er kun oplyst a....
Læs mere
Se alle arrangementer

Andagter & prædikener
Prædiken i Ejlby Kirke 5. september 2021
Prædiken i Ejlby Kirke 5. september 2021 14. søndag efter trinitatis v. sognepræst Gunvor Sandv....
Læs mere
Prædiken ved konfirmation - Søndag d. 29. august 2021 i Særslev Kirke
Prædiken ved konfirmation Søndag d. 29. august 2021 i Særslev Kirke 13. søndag efter trinitatis....
Læs mere
Nyt fra menighedsrådet og sognepræsten
Referater
Referat af åbent menighedsmøde 1. september 2021. Referatet kan læses som PDF-fil ved at klikke på ....
Læs mere
Konfirmationer i Særslev Kirke
Konfirmationer i Særslev Kirke Nu er det endelig blevet tid til konfirmationer! Hvor vi gl....
Læs mere
Kommende møder:
07. oktober 2021 kl. 19.00
02. november 2021 kl. 19.00
01. december 2021 kl. 19.00

Nyt fra graveren
Kirkegårdene
Kirkegårdene Der er sket store forandringer på vore kirkegårde det seneste par år. Der er blevet....
Læs mere
Sognepræst: Gunvor Sandvad
Tlf.: 64 84 11 37 (fastnet)
Tlf.: 23 44 71 09 (mobil)
Mail: gsa@km.dk

Tilgængelighedserklæring