Udskrift fra: www.de3sogne.dk

Andagter & prædikener
Udskriv denne side  
Mandag 27. februar 2017

Jesu dåb - og vores dåb.

Prædiken til Fastelavns søndag 26. februar 2017 i Melby Kirke v. sognepræst Gunvor Sandvad

Bibellæsning:
Da kommer Jesus fra Galilæa til Johannes ved Jordan for at blive døbt af ham. Men Johannes ville hindre ham i det og sagde: »Jeg trænger til at blive døbt af dig, og du kommer til mig?« Men Jesus svarede ham: »Lad det nu ske! For således bør vi opfylde al retfærdighed.« Så føjede han ham. Men da Jesus var døbt, steg han straks op fra vandet, og se, himlene åbnede sig over ham, og han så Guds ånd dale ned ligesom en due og komme over sig; og der lød en røst fra himlene: »Det er min elskede søn, i ham har jeg fundet velbehag!«
(Matthæusevangeliet 3, 13-17)

Prædiken:

Det er ligesom tiden står stille i dag. Det er et øjeblik af evighed. For lidt siden blev Emilie døbt her ved døbefonten - og for 2000 år stod Jesus midt ude i Jordanfloden og blev døbt. Selvom der altså ligger 2000 år imellem - ligner Jesu dåb og Emilies dåbs hinanden. Begge to mærkede vandet på hovedet - og rejste sig op bagefter med vished om, nu at tilhøre Gud - på en tættere og stærkere måde end før dåben.

Jesus blev døbt i Jordanfloden. Som én af blandt mange Johannes Døberen døbte. Men fra den dag, Jesus kom til Johannes Døberen og blev døbt, fik dåben en ny betydning. Det skal jeg prøve at forklare:

Lad os nu i tankerne rejse 2000 år tilbage i tiden og sætte os i det grønne græs på bredden ved Jordanfloden. Der er mange mennesker - og alle sammen ser på Johannes Døberen. Johannes står og prædiker. Han siger, at vi ikke lever som Gud vil det. Vi tænker mest på os selv og vores egne projekter. Ofte glemmer vi Gud og lukker øjnene for de mange mennesker, der lider og har det svært. Johannes er skarp og præcis med sine ord. Han sætter fingeren på det ømme punkt - og folk føler sig gennemskuet og kigger ned i græsset. Man ved godt, at Johannes har ret.

'Omvend jer, for Himmeriget er kommet nær,' fortsætter Johannes. 'Vis Gud, at I gerne vil begynde på en frisk - og leve som Gud vil det. Kom ud i floden og bliv døbt. Bekend jeres synder til Gud.'

Så kommer der ellers bevægelse i flokken. Folk strømmer ud i floden. Johannes døber hver og en. Imens de bekender deres synder til Gud. De fortæller Gud om alt det, som har været forkert og egoistisk i livet hidtil. Når vandet så risler ned over hovedet og kroppen, er det som at vaske alt skidtet af sig.

Pointen er, at dåben dengang var noget, mennesker gjorde for Gud. At lade sig døbe blev en måde at vise Gud på, at nu vil jeg tage mig sammen og blive et bedre menneske.

Men da Jesus så kom og blev døbt af Johannes i Jordanfloden, gav Jesus dåben et nyt indhold: Nu er dåben ikke længere noget, mennesker gør, for at vise Gud vores gode vilje. Dåben er noget, Gud gør for os.

Dåben er, at Gud giver os sin barmhjertighed - trofasthed - kærlighed - tilgivelse. Som ren og skær gave. Uden at vi har gjort noget for at fortjene det først. Vi skal bare tage imod - åbent og forventningsfuldt ligesom et lille barn tager imod.

Johannes rystede på hånden, da Jesus kom og ville døbes. Det gav slet ingen mening for ham. Jesus er jo den rene - Guds Søn - sendt fra Gud til os. Johannes syntes, at det var den omvendte orden:

'Jeg trænger til at blive døbt af dig, og du kommer til mig?', sagde Johannes til Jesus.
Men Jesus insisterede på sit og svarede: 'Lad det nu ske, for således bør vi opfylde al retfærdighed.'

Vi synes vel, at retfærdighed er, når tingene går op. Når det er rimeligt, og vi får det, vi har fortjent. Men Jesus gav ordet retfærdighed en ny betydning. Retfærdighed er, at Jesus går i stedet for os. Han tager vores fejl og svigt, vores synd og skyld på sig, som var det til hans ansvar altsammen. Det var hverken rimeligt eller retfærdigt. Men Jesus tænkte ikke på sig selv - han ofrede sig. Han gav al sin kærlighed til os.

Sagt med et billede tog Jesus korset på sig den dag, han blev døbt. Nu var han parat til at gå til Jerusalem og lide og dø for vores skyld - og give os Guds tilgivelse. Korset blev for Jesus selv, et tegn på, at han ville ofre sit liv for vores skyld. Sat på spidsen kan man sige, at Jesus blev dødsmærket i sin dåb.

For os er det lige modsat. For os er korset et livsmærke. Vi blev livsmærket i vores dåb. Mærket med korset, som er tegn på Jesu offer og kærlighed. At han har båret vores skyld og vil give os Guds tilgivelse. Korset er tegn på Jesu kærlighed - at Jesus altid vil elske os. Korset er tegn på Jesu trofasthed - at han vil holde sit løfte: 'Se jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.' - Ikke bare indtil døden - men også efter døden. For korset er virkelig et livstegn - et tegn på opstandelse og evigt liv, som Jesus vil skænke os engang.

Da vi blev døbt, blev der sat et mærke på os. Vi bærer korset som et usynligt tegn på vores pande og hjerte. Korset fortæller: Vi hører til et sted. Vi tilhører Jesus Kristus. Vi er noget. Vi er Guds børn.

Da Jesus var døbt, åbnede himlen sig over ham. Helligånden dalede ned over Jesus som en due. Guds stemme lød: 'Det er min elskede Søn - i ham har jeg fundet velbehag.'

Helligånden kom også over os, da vi blev døbt. Og vi fik en plads i Guds kærlighed. Du er min elskede søn - du er min elskede datter, siger Gud gennem dåben til hver og en af os.

Det er mere end 30 år siden, at jeg blev konfirmeret af den præst, som også havde døbt mig, da jeg var lille. Det meste af, hvad præsten sagde i prædikener og konfirmandundervisning må jeg tilstå, at jeg har glemt. Men én ting, han sagde, står stadig lysende klart. For præsten gentog den samme sætning tit og ofte. Han sagde: Du har altid din dåbspagt i ryggen!

De ord har jeg haft med mig fra jeg var barn og ung. Som en tryghed. Dåben står fast - uanset hvad der sker i livet - og hvad der nu lykkes eller mislykkes. Selv når man ryger ned i de sorte huller gælder det: Du har altid din dåbspagt i ryggen.

Intet kan rokke ved det, som Gud har givet os i dåben: Vi er elskede af Gud og hans børn. Vi har fået Helligånden. Vi tilhører Jesus Kristus. Vi er livsmærkede med hans tegn - korsets tegn. Intet kan skille os fra Guds velsignelse i dåben. Du har altid din dåbspagt i ryggen. Det løfte kan vi leve livet på - alle dage.

Amen.
Flere andagter
 
»Prædiken til 5. søndag efter påske
Søndag 17. maj 2020
»Prædiken til 4. søndag efter påske
Søndag 10. maj 2020
»Prædiken til bededag 4. fredag efter påske
Fredag 08. maj 2020
»Prædiken til 3. søndag efter påske
Søndag 03. maj 2020
»Prædiken til 2. søndag efter påske
Søndag 26. april 2020
»Prædiken til 1. søndag efter Påske
Søndag 19. april 2020
Kirkekalender
Søndag 07. juni
Trinitatis søndag
Særslev:
Ejlby:10.30
Melby:
» Se flere datoer

Information
Når et menneske dør:
Afsked under corona-epidemien


Information til pårørende fra begravelsesmyndigheden

Følg Sundhedsstyrelsens anbefalinger for adfærd under corona-epidemien - også ved dødsfald

» Læs mere (PDF-fil)

Arrangementer
Der er ingen planlagte arrangementer.

Andagter & prædikener
Prædiken til 5. søndag efter påske
Dette hellige evangelium skriver evangelisten Johannes: Sådan talte Jesus; og han så op mod himl....
» Læs mere
Prædiken til 4. søndag efter påske
Prædiken til 4. søndag efter påske i Særslev-Ejlby-Melby Pastorat. Dette hellige evangelium sk....
» Læs mere
Nyt fra menighedsrådet og sognepræsten
Antal deltagere ved kirkelige handlinger
Antal deltagere ved kirkelige handlinger Ved kirkelige handlinger er der på grund Coronavirus/Cov....
» Læs mere
Konfirmationer 2020
Konfirmationer 2020 findsluttid(202006062230); Lørdag d. 6. juni kl. 13.00 i Særslev Kirke Jas....
» Læs mere
Kommende møder:

Fungerende sognepræst: Charlotte Juul Thomsen - Tlf.: 71 78 13 64 - Mail: chath@km.dk