Udskrift fra: www.de3sogne.dk

Andagter & prædikener
Udskriv denne side  
Tirsdag 06. juni 2017

Prædiken til 2. Pinsedag, 6. juni 2017
i Ejlby Kirke

v. sognepræst Gunvor Sandvad



Bibellæsning:

Jesus sagde: 'Således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn. Og dette er dommen, at lyset er kommet til verden, og menneskene elskede mørket frem for lyset, fordi deres gerninger var onde. For enhver, som øver ondt, hader lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gerninger ikke skal afsløres. Men den, der gør sandheden, kommer til lyset, for at det skal blive åbenbart, at hans gerninger er gjort i Gud.'
Johannesevangeliet 3, 16-21

Prædiken

Måske kan I huske, hvordan det var for et halvt år siden - i slutningen af november? Det var koldt og mørkt, nærmest hele tiden. Ikke engang sne var der til at lyse op.

Men herinde i kirken tændte vi lys i adventskransen og sang: Vær velkommen Herrens år. For vi talte søndagene til jul, hvor lyset kom til verden. Julenat, da Jesus blev født, blev Guds lys tændt i mørket. Jesus er verdens lys. Som dagslyset langsomt tog til igennem vintermånederne, fik vi hver søndag føjet et aspekt mere til, at Jesus er verdens lys.

Så blev det påske - og som forårssolen morgenrød, stod Jesus op af jordens skød. Mørket og døden i verden havde fundet sin overmand. Det blev Kristi Himmelfart og nu er det pinse - og samtidig er det sommer med grønne blade, hvide, gule, røde og blå blomster og et væld af dufte og fuglesang i de lange, lyse sommeraftener.

Pinse er som at stå på et bjerg med den åbne himmel tæt på. Nu kan vi kan vi ikke komme højere op. Lyset kan ikke blive stærkere. Gud vor himmelske Fader og Jesus Kristus er lige så tæt på os, som vores eget åndedræt. For Gud og Jesus virker i os med Helligånden.

Kirkeåret, som begynder med advent, er i to dele. Første del er fra advent til pinse. Den første halvdel af kirkeåret handler om, hvad Gud har gjort for os ved at sende Jesus Kristus. Den første halvdel af kirkeåret er vi modtagere.

På søndag begynder så den anden halvdel af kirkeåret. Hele den lange trinitatistid. Så skal vi i gang. Alt det Gud har gjort for os, kan vi ikke beholde for os selv. Vi skal give budskabet om Jesus, Guds søn, videre og dele det med andre. Vi skal tilgive, som han har tilgivet os. Vi skal hjælpe knuste og sorgfulde mennesker, som vi selv er blevet hjulpet. Vi skal elske betingelsesløst, sådan som vi selv er elsket betingelsesløst af Gud.

Men lige nu er det 2. pinsedag. I dag ser vi tilbage på hele første halvdel af kirkeåret og samler trådene. Hvad er så essensen og centrum af det hele? Ja, hør igen, hvad Jesus sagde i dagens evangelium. Han sagde: Således elskede Gud verden.

Vi er med i en kærlighedshistorie. Kærlighedshistorien begynder med Gud. Den begynder med at Gud elskede. Således elskede Gud verden. Det er hele Verden - rub og stub. Ikke bare de unge, de smukke, de rige, de gode, de fromme - nej alle - hele verden. Således elskede Gud verden.

Verden rummer også dig og mig. Vi kan tage en dyb indånding og tænke: Således elskede Gud mig - Gud elskede mig, som den jeg nu er. Du og jeg står altså ikke uden for denne kærlighedshistorie. Vi er en del af den. Det er det første, vi skal tage med os. Vi er alle elskede - elskede af Gud. Det næste er så, at Gud handlede og gjorde noget - ud af sin kærlighed til verden. Gud gav:

Således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.

Det her kalder man 'Den lille bibel'. I disse få sætninger er hele Guds kærlighedshistorie samlet. Hvis man øver sig godt og grundigt er det faktisk muligt at lære sætningerne udenad. Det er jo praktisk. Så kan man bære 'den lille bibel' med sig i hjertet på sin videre vej.

Vejen går nemlig videre. Den vej, som vi alle vandrer gennem livet. Her i kirken hører vi de ord fra Gud, som skal give os mod og styrke og tro til at gå på vores livsvej. Vi får Guds ord med på vejen, så vi kan vandre frimodigt med løftet hoved og faste skridt. Vi får nemlig at vide, at vi er elskede.

Gud elskede verden. Kærligheden fik Gud til at sende sin søn, Jesus Kristus, til verden. Straks er der 117 detaljer at fordybe sig i: Hvad Jesus sagde og gjorde. Hvordan han blev pint og korsfæstet. Påskemorgen, hvor Jesus stod op fra de døde - og nu pinsen, hvor vi fejrer at Gud sendte Helligånden til verden. Der er virkelig mange detaljer at fordybe sig i - og det gør vi hver eneste søndag. Men essensen af det er altså, at Gud elsker os. Og at Gud sendte Jesus for at frelse os.

Gud sendte ikke Jesus for at slå os i hovedet eller dømme os ude. Ikke for at skubbe os fra sig. Af en eller anden grund kommer vi desværre så let til at tro, at Gud er på nakken af os. Men det er Gud ikke. Tværtimod. - Gud rækker hånden frem for at hjælpe os. For at finde os og frelse os. Redde os fra at gå til grunde og blive fortabte - mens vi lever og når vi skal dø. Med det formål sendte Gud Jesus til verden. I Jesus rakte Gud hånden frem, for at vi skal tage imod og gribe den.

Ejlby Kirkes altertavle er så dejlig enkel. I centrum af altertavlen er Jesu kors: For i kraft af Jesu død vil Gud tilgive os, når vi har svigtet og slået skår i andres liv. Jesus Kristus vil finde os i mørket og lede os på sporet igen, når vi har forvildet os væk fra Guds vej. Og når vi segner om i døden, er det vort håb, at han vil lukke døren op til Guds evige paradis for os.

Nu er det jo altså pinse. Så må vi forvente, at Gud vil høre vore bønner og sende Helligånden. Til at vise os, hvor og hvordan vi skal dele Guds kærlighed med andre. Det bliver spændende at se, hvor Helligånden viser os hen.

Måske viser Helligånden os derhen, hvor også Jesus gik: Til lidende, bange, modløse menneske, så også de må mærke, at de er del af den verden, Gud elsker.

Glædelig pinse. Amen.
Flere andagter
 
»Dom og frikendelse - Prædiken fra Sidste søndag i kirkeåret
Tirsdag 28. november 2017
»Prædiken på Alle Helgens dag - 5. november 2017 i Ejlby Kirke
Mandag 06. november 2017
»Reformationsjubilæum
Prædiken fra festgudstjeneste søndag d. 29. oktober 2017 i Melby Kirke

Torsdag 02. november 2017
»Se Guds omsorg! - Prædiken ved høstgudstjeneste 24. september 2017 i Ejlby Kirke
Tirsdag 26. september 2017
»Tak - Prædiken til 14. søndag efter trinitatis
Tirsdag 19. september 2017
»Noget om det, der er gratis
Prædiken til 11. søndag efter trinitatis, søndag d. 27. august 2017 i Ejlby Kirke

Onsdag 30. august 2017
Kirkekalender
Søndag 17. december
3. søndag i advent
Særslev:Lukket
Ejlby:10.30
Melby:
» Se flere datoer

Arrangementer
Julekoncert med Pilekoret
Tirsdag d. 12. dec. kl. 19.30 i Ejlby Kirke
Pilekoret er et blandet 4-stemmigt kor med et repertoire, der spænder fra klassisk til rytmisk mu....
» Læs mere
» Se alle arrangementer

Andagter & prædikener
Dom og frikendelse - Prædiken fra Sidste søndag i kirkeåret
Dom og frikendelse Prædiken fra Sidste søndag i kirkeåret 26. november 2017 i Melby Kirke v. sogne....
» Læs mere
Prædiken på Alle Helgens dag - 5. november 2017 i Ejlby Kirke
Prædiken på Alle Helgens dag. 5. november 2017 i Ejlby Kirke. v. sognepræst Gunvor Sandvad. Bibe....
» Læs mere
Nyt fra menighedsrådet og sognepræsten
Referat
Referat af møde 5. december 2017 Referatet kan læses som PDF-fil ved at klikke på nedenstående link....
» Læs mere
Adventskransen
Adventskransen Adventskransen stammer fra Tyskland. Den kom til Danmark for godt 100 år siden.....
» Læs mere
Kommende møder:
10. januar 2018 kl. 19.00
08. februar 2018 kl. 19.00
06. marts 2018 kl. 18.30
04. april 2018 kl. 19.00
03. maj 2018 kl. 19.00
06. juni 2018 kl. 19.00

Nyt fra graveren
En stundende højtid nærmer sig
En stundende højtid nærmer sig Selvom vi i skrivende stund kun er i november måned, mindes vi dag....
» Læs mere
Sognepræst: Gunvor Sandvad, Tlf. 64 84 11 37 - 23 44 71 09