Udskrift fra: www.de3sogne.dk

Andagter & prædikener
Udskriv denne side  
Torsdag 20. juli 2017

Menneskefiskere - prædiken til 5. søndag efter trinitatis, søndag d. 16. juli 2017, i Ejlby Kirke

v. sognepræst Gunvor Sandvad

Bibellæsning:

Engang da Jesus stod ved Genesaret Sø, og folkeskaren trængtes om ham for at høre Guds ord, fik han øje på to både, der lå ved søen. Fiskerne var gået fra dem og var ved at skylle garnene. Så gik han op i en af bådene, den der tilhørte Simon, og bad ham lægge lidt fra land. Så satte han sig og underviste skarerne fra båden.
Da han holdt op med at tale, sagde han til Simon: »Læg ud på dybet, og kast jeres garn ud til fangst!« Men Simon svarede: »Mester, vi har slidt hele natten og ingenting fået; men på dit ord vil jeg kaste garnene ud.«
Det gjorde de, og de fangede en stor mængde fisk, så deres garn var ved at sprænges. De gjorde tegn til deres kammerater i den anden båd, at de skulle komme dem til hjælp, og de kom og fyldte begge både, så de var lige ved at synke.
Da Simon Peter så det, faldt han ned for Jesu knæ og sagde: »Gå bort fra mig, Herre, for jeg er en syndig mand.« For han og alle de, som var med ham, var grebet af rædsel på grund af den fangst, de havde fået - ligeså Jakob og Johannes, Zebedæus' sønner, som fiskede sammen med Simon. Men Jesus sagde til Simon: »Frygt ikke! Fra nu af skal du fange mennesker.« Og de lagde bådene til land og forlod alt og fulgte ham.
(Lukasevangeliet 5, 1-11)


Prædiken:

Det foregik i fiskerbyen Kapernaum ved bredden af Genesareth Sø. Det var anden gang, at Jesus kom til Kapernaum. Første gang havde Jesus prædiket i synagogen og helbredt mange syge i byen. Bl.a. Simon Peters svigermor. Nu var Jesus der så igen - og folk stimlede sammen for at høre Jesus fortælle om Gud.

Fiskeren Simon Peter havde netop trukket sin båd op på land efter at have fisket en hel nat uden at fange noget. Jesus bad Simon Peter om at sejle et lille stykke ud på søen. Så kunne de mange tilhørere bedre høre. Selvom Simon Peter sikkert har været træt efter nattens arbejde, ville han nok gerne gøre Jesus en tjeneste. Så han roede båden lidt fra land og lyttede selv med, mens Jesus underviste om Gud fra hans fiskerbåd.

Bagefter sagde Jesus til Simon Peter, at han skulle sejle endnu længere ud på søen og kaste fiskegarnene ud igen. Simon Peter var en erfaren fisker. Han vidste, at fisk skulle man fange om natten. Ved højlys dag skjulte fiskene sig under sten og klipper i søen. Set med en fiskers øjne var Jesu forslag tåbeligt. Men Simon Peter havde jo også erfaret, hvor stor kraft, der er bag Jesu ord - da Jesus havde gjort hans svigermor rask - bare ved at sige et ord.

Der var en troværdighed og myndighed ved Jesus som gjorde, at Simon Peter stolede på ham. At han fik tillid til ham. Derfor svarede han: Vi har slidt hele natten og ingenting fået. Men på dit ord vil jeg kaste garnene ud.

Nu med Jesus i båden sejlede Simon Peter ud på det dybe vand og kastede fiskegarnene ud igen. Selvom han måske ikke var særlig overbevist om, at det vil give resultat. Og så skete underet: Der gik så mange fisk i nettet, at både hans egen og Jakob og Johannes´ båd var lige ved at synke.

Simon Peter var både overvældet og rystet over den store fangst. Han var straks klar over, at det ikke var en tilfældighed, at så mange fisk var gået i nettet. Det var et Guds under. Jesus havde Guds autoritet og myndighed i sig til at kalde de mange fisk i søen frem fra deres skjulesteder. Den store fangst gjorde det tydeligt, at Jesus er Guds Søn - sendt til os. Derfor faldt Simon Peter på knæ for Jesus - dér i båden mellem de sprællende våde fisk. Simon Peter sagde: Gå bort fra mig, Herre, for jeg er en syndig mand.

Hvad det var, Simon Peter tænkte på i det øjeblik, forbliver hans egen hemmelighed. Måske blev han bange for den magt, Jesus havde. Måske skammede han sig, hvis han havde tvivlet på, om de ville fange noget. Det er som om, at han så sin egen utilstrækkelighed i lyset fra det under, Jesus havde gjort. Simon Peter bad Jesus om at gå. Han syntes ikke, at han var god nok, og duede til at være i samme båd med Jesus.

Men Jesus gik ikke fra Simon Peter. Tværtimod. Jesus sagde, at Simon Peter nu skulle følge ham. Og at Simon Peter kunne bruges. Frygt ikke. Fra nu af skal du fange mennesker, sagde Jesus til Simon Peter.

Simon Peter kendte til at fange fisk. At fange fisk er jo at snyde fiskene. Man overrumpler fiskene og lokker dem til at svømme ind i et net, som de ikke kan komme ud af igen. Eller får fisken til at bide på en krog. Så haler man fiskene op af vandet - og det dør de af. Når fisk fanges bliver de snydt, overrumplet og lokket. Vi tager deres frihed og deres liv. Når fisk fanges, dør de.

At fange mennesker er ikke det samme, som at fange fisk. Jesus havde ikke som fremgangsmåde at overrumple, lokke og snyde mennesker. Jesus talte åbenlyst og offentligt. Man kunne lytte og følge ham for at høre mere. Eller man kunne ryste på hovedet og gå sin vej. Jesus tvang ikke nogen. Han tog ikke friheden fra nogen. Jesus prøvede ikke at holde fast på folk, når de gik deres vej. Jesus behandlede ikke mennesker som torsk, der bider på krogen og dør.

Når folk dengang og nu følger Jesus og tror på ham er det i frihed. Fordi vi oplever, at Jesus giver os liv med frihed og glæde til følge ved det, han fortæller os om Gud og Guds rige. Når Jesus fanger mennesker, giver han liv og frihed.

Her i ugens løb hørte jeg i en radioavis, at i første halvdel af 2017 er der ca. 85.000 mennesker fra Afrika, der har forsøgt at rejse ind i Europa ved at sejle over Middelhavet. De sejler i overfyldte gummibåde og tvivlsomme, rustne skibe. For nogen bliver det blå Middelhav deres grav. Bådene kæntrer og folk drukner. Eller de dør af tørst, solstik og udmattelse undervejs.

Men mange bliver jo altså også fisket op og reddet ombord af søfolk på redningsbåde, færger, fiskerbåde og handelsskibe. De søfolk er i bogstavelig forstand menneskefiskere. Og det er et bedre billede at have sådan en redningsaktion på nethinden, når vi skal forstå Jesus - end at forestille sig friskfangede fisk på is i en fiskekasse.

Jesus sagde til Simon Peter: Frygt ikke. Fra nu af skal du fange mennesker. Det skal vi tage til os som en opmuntring og en stor tillidserklæring. Jesus og dermed Gud selv - vil have med os gøre på trods af vores fejl og utilstrækkelighed. Jesus gik ikke fra Simon Peter - og han går heller ikke fra os. Han vil gerne være i samme båd med os. Og han vil bruge os.

Jesus har en opgave til os: Vi skal give videre, hvad vi selv har fået. Vi skal kan dele vores tro, håb og glæde med andre menneske. På den måde bliver ordene om Guds kærlighed og velsignelse givet videre. Det spreder sig som ringe i vandet - og bliver til liv - til frihed, opmuntring, tro og glæde. Amen.

Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden,
som det var i begyndelsen, således også nu og altid
og i al evighed. Amen.

Flere andagter
 
»Se Guds omsorg! - Prædiken ved høstgudstjeneste 24. september 2017 i Ejlby Kirke
Tirsdag 26. september 2017
»Tak - Prædiken til 14. søndag efter trinitatis
Tirsdag 19. september 2017
»Noget om det, der er gratis
Prædiken til 11. søndag efter trinitatis, søndag d. 27. august 2017 i Ejlby Kirke

Onsdag 30. august 2017
»Bibelfortælling om en far...
Mandag 12. juni 2017
»Prædiken til 2. Pinsedag, 6. juni 2017 i Ejlby Kirke
Tirsdag 06. juni 2017
Kirkekalender
Søndag 22. oktober
19. søndag efter trinitatis
Særslev:Lukket
Ejlby:19.00
v. Ole Hansen
Melby:
» Se flere datoer

Arrangementer
Lene Kjemtrup Christensen
Østrup kirke den 24. oktober
Østrup-Skeby pastorat
Lene Kjemtrup Christensen er sognepræst i Søndersø-Skamby pastorat Luther biografisk.....
» Læs mere
» Se alle arrangementer

Andagter & prædikener
Se Guds omsorg! - Prædiken ved høstgudstjeneste 24. september 2017 i Ejlby Kirke
Se Guds omsorg! Prædiken ved høstgudstjeneste 24. september 2017 i Ejlby Kirke 15. søndag efter tr....
» Læs mere
Tak - Prædiken til 14. søndag efter trinitatis
Tak Prædiken til 14. søndag efter trinitatis 17. september 2017 i Melby Kirke v. sognepræst Gunv....
» Læs mere
Nyt fra menighedsrådet og sognepræsten
Referat
Referat af møde 5. oktober 2017. Referatet kan læses som PDF-fil ved at klikke på nedenstående link....
» Læs mere
Referat
Referat af møde 6. september 2017. Referatet kan læses som PDF-fil ved at klikke på nedenstående li....
» Læs mere
Kommende møder:
07. november 2017 kl. 19.00
05. december 2017 kl. 19.00

Nyt fra graveren
Kalkningsarbejdet genoptaget...
Kalkningsarbejdet genoptaget... Efter af den indvendige kalkning af Særslev Kirke blev sat på sta....
» Læs mere
Sognepræst: Gunvor Sandvad, Tlf. 64 84 11 37 - 23 44 71 09