Udskrift fra: www.de3sogne.dk

Andagter & prædikener
Udskriv denne side  
Søndag 01. april 2018

Prædiken til Langfredag 2018
30. marts 2018 i Melby Kirke v. sognepræst Gunvor Sandvad

I Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, Amen.

Vi har lyttet til beretningerne om Jesu sidste timer og død på korset. Vi har så at sige stået ved foden af korset og har hørt det sidste, Jesus sagde - de syv korsord. Vi har også sunget om det i Thomas Kingos langfredagssalme. Salmen er mere end 300 år gammel, så ordene er gammeldags. Men det er stærke ord og de har stadig meget at sige. Salmen begyndte:

Gak under Jesu kors at stå,
hans sidste ord at agte på;
fra korsets træ hans nådes røst,
skal lyde dig til liv og trøst.




Mere moderne sagt: Gå hen og stil dig ved Jesu kors - og læg mærke til, hvad han siger. For hvad Jesus siger på korset opliver og trøster os.

I vores tilværelse kommer der også langfredage. Dage, hvor alt er sort mørke. Hvor det gør ondt og smerten bare bliver ved og ved - og man er alene i pinen, ligesom Jesus var det langfredag.

Der er det særlige ved Kingos salme, at den hele tiden skifter mellem at fortælle om Jesu lidelse og så at forkynde, hvad Jesu lidelse betyder for os. På den ene side fortæller salmen, hvad der skete langfredag - og hvad Jesus sagde. Alle de fortællende vers står i venstre spalte på jeres sangblad.

På den anden side - og det er alle versene i højre spalte - forkynder og prædiker salmen også om, hvad Jesu lidelse og død betyder for os. Hvordan Jesu syv korsord styrker og trøster.

Når vi år efter år markerer langfredag og hører lidelseshistorien om Jesu død på korset i ord, musik og salmer, er det fordi hans død har betydning. Når korset er blevet det vigtigste kristne symbol, er det fordi Jesu død på korset stadig lyser op i mørket.

Jesu lidelse og død betyder, at vi aldrig er alene - heller ikke, når livet er værst. Langfredag forkynder, at Jesus er ved siden af hver og en af os. Selv hvis alle andre skulle svigte og forlade mig, bliver Jesus stadig hos mig.

Og når jeg på et tidspunkt - før eller siden - ligger for døden bliver mine nærmeste nødt til at give slip på mig. Ligesom jeg må give slip på dem og give slip på livet. I døden er hvert eneste menneske alene - og så dog alligevel ikke. Langfredag forkynder, at Jesus går med os i døden. Han tager os i hånden og går med hver enkelt af os gennem dødens smalle, mørke dør.

Vi er derfor aldrig helt alene og overladte til os selv. Jesus er også i mørket og i døden. Det er Guds trøst og livgivende kraft i og med Jesu død på korset. Derfor er langfredag en hellig og velsignet dag på sin helt egen måde.

'Fader, tilgiv dem for de ved ikke, hvad de gør,' bad Jesus, da de romerske soldater havde hamret naglerne gennem hans hænder og fødder og således havde fæstet ham til korset.
O, Jesus - bed du og for mig! sang vi. For vi er lige så uvidende som soldaterne. Blinde for konsekvenserne af det, vi gør mod andre og siger til andre.

Det, vi måske troede var harmløst, kan have ramt og såret en anden voldsomt, uden at vi ved det. Vi er aldrig uden skyld. Vi har også brug for Guds tilgivelse. Vi har brug for Jesu forbøn: Fader, tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør.

Da korsene var blevet rejst op, gav folk sig til at håne Jesus. Alle sammen gjorde de nar af Jesus. Brugte hans egne ord imod ham. - Det oplever vi også. Hver eneste dag bliver mennesker mobbet, svinet til eller stukket til med ironiske bemærkninger. Ansigt til ansigt - og i den digitale verden med onde og hadefulde beskeder og kommentarer, der på et splitsekund deles med flere hundrede og ikke kan trækkes tilbage igen.

Jesus forsvarede sig ikke. I stedet fik han øje på sin mor. Og bad disciplen Johannes tage sig af hende. Jesus så, hvor ulykkelig og alene, hans mor nu var. Jesus ser de små og svage - og kalder på os og sender os for at vi skal tage os af hinanden.

Jesus så også forbryderen, der bad Jesus om at huske ham. En kriminel var altså den første, Jesus åbnede porten for til Himmeriget. Måtte Jesus også slå en streg over alt, hvad der står på min straffeattest hos Gud, den dag livet ebber ud og sige: Sandelig siger jeg dig: I dag skal du være med mig i Paradis.

Midt på dagen blev det bælgmørkt. Tre mørke timer senere råbte Jesus: Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?

Og vi sang:
For min skyld blev du så forladt
og af Guds vrede taget fat,
at aldrig jeg forlades skal
i dødens grumme, dybe dal.


Jesus sank ned i det bundløse mørke - alene og forladt. Havde selv Gud vendt sit ansigt bort fra ham? Det er ikke til at vide. Men Jesus gjorde det for vores skyld. Han sank ned i gudsforladthedens mørke for at være sammen med hvert lillebitte menneske i mørket. Så vi aldrig skal være alene i dybet. I mørket er vi mindst to - den korsfæstede Jesus er der også sammen med ethvert ensomt, mørkeramt, fortabt menneske.

Det er fuldbragt, råbte Jesus før han døde. Jesus gjorde, hvad der skulle til - gjorde fyldest. Jesus tømte lidelsens bitre bæger, for at vi kan få Guds tilgivelse. Jesus har åbnet Himlens port. Han gjorde det ved at dø for os. Hvordan og hvorfor, fatter vi aldrig - men det siges til os i dag fra Gud. Til håb, til tro, til trøst.

Da Jesus døde skælvede jorden og forhænget i templet flængedes af sig selv - fra øverst til nederst. Som en himmelsk bekræftelse på, at Jesus har åbnet vejen til Gud. Så skal vi ikke være bange for Gud. Trygt og tillidsfuldt kan vi kaste os i Guds favn. Sige ligesom Jesus: Fader, i dine hænder betror jeg min ånd.
Amen
Flere andagter
 
»Prædiken til 5. søndag efter påske
Søndag 17. maj 2020
»Prædiken til 4. søndag efter påske
Søndag 10. maj 2020
»Prædiken til bededag 4. fredag efter påske
Fredag 08. maj 2020
»Prædiken til 3. søndag efter påske
Søndag 03. maj 2020
»Prædiken til 2. søndag efter påske
Søndag 26. april 2020
»Prædiken til 1. søndag efter Påske
Søndag 19. april 2020
Kirkekalender
Søndag 31. maj
Pinsedag
Særslev:
Ejlby:
Melby:10.30
Ingen lagkage og kaffe!
» Se flere datoer

Information
Når et menneske dør:
Afsked under corona-epidemien


Information til pårørende fra begravelsesmyndigheden

Følg Sundhedsstyrelsens anbefalinger for adfærd under corona-epidemien - også ved dødsfald

» Læs mere (PDF-fil)

Arrangementer
Der er ingen planlagte arrangementer.

Andagter & prædikener
Prædiken til 5. søndag efter påske
Dette hellige evangelium skriver evangelisten Johannes: Sådan talte Jesus; og han så op mod himl....
» Læs mere
Prædiken til 4. søndag efter påske
Prædiken til 4. søndag efter påske i Særslev-Ejlby-Melby Pastorat. Dette hellige evangelium sk....
» Læs mere
Nyt fra menighedsrådet og sognepræsten
Antal deltagere ved kirkelige handlinger
Antal deltagere ved kirkelige handlinger Ved kirkelige handlinger er der på grund Coronavirus/Cov....
» Læs mere
Konfirmationer 2020
Konfirmationer 2020 findsluttid(202006062230); Lørdag d. 6. juni kl. 13.00 i Særslev Kirke Jas....
» Læs mere
Kommende møder:

Fungerende sognepræst: Charlotte Juul Thomsen - Tlf.: 71 78 13 64 - Mail: chath@km.dk