Udskrift fra: www.de3sogne.dk

Andagter & prædikener
Udskriv denne side  
Tirsdag 01. januar 2019

Prædiken til Nytårsdag, 1. januar 2019 i Særslev Kirke
v. sognepræst Gunvor Sandvad, Særslev-Ejlby-Melby pastorat.

Bibellæsning:

Da otte dage var gået, og han skulle omskæres, fik han navnet Jesus, som han var blevet kaldt af englen, før han blev undfanget i moders liv.
Lukasevangeliet kap. 2, vers 21

Prædiken:

For 16 timer siden - godt og vel - havde mange af os øjnene rettet mod TV-skærmen. Vi fulgte med koncentreret blik, hvordan den store viser nærmede sig 12 på det rådhusuret i København. Ørerne var på stilke for at opfange det første slag fra Rådhusklokkerne. I det øjeblik begyndte 2019.

Ved årsskiftet bliver det tydeligt og nærværende, at tiden går - og vi går med. Vi er del af tiden - og før eller siden er vi ude af tiden igen.

Årsskiftet minder os om, at det gælder om at bruge den begrænsede tid, vi er her, på den rigtige måde. Derfor er det oplagt at standse op her ved nytår og gøre status? Bruger jeg den dyrebare tid rigtigt - og er der noget, jeg kan gøre bedre?

I har fået et billede. Det var på bagsiden af Kristeligt Dagblad for et par dage siden. Det viser en kalender med dags dato og så nogle nytårsforsætter:

- Løb to gange om ugen
- Lav madplan
- Læs 30 minutter hver aften
- Drop sukker i kaffen

Nu er det jo ikke nødvendigvis lige de fire ting, som I eller jeg har sat os for at få gjort i dette nye år. Men mon ikke, vi alligevel gør os nogle tanker om, hvordan de 365 dage, der nu ligger foran, kan blive brugt bedst muligt? Eller rettere 364 dage og en aften. For tiden går og vi går med.

Jeg må for min egen del indrømme, at flere af mine nytårsforsætter er magen til dem, jeg havde for et år siden. Givetvis har I det også sådan? Tiden går og vi går med - og de personlige forbedringer sker sjældent så hurtigt, som man ønsker sig.

Derfor har vi brug for at komme i kirke og høre Gud sige det til os, som vi ikke kan sige os selv. Det kalder vi evangelium. Det betyder: Det gode budskab fra Gud. Det, vi ikke kan sige os selv - og som ikke står og falder med vores præstationer.

Nytårsdags gode budskab fra Gud - er så kortfattet, at jeg godt kan tillade mig at læse det én gang til: Da otte dage var gået, og han skulle omskæres, fik han navnet Jesus, som han var blevet kaldt af englen, før han blev undfanget i moders liv.

Vi hører om Jesu omskærelse og navngivning. Omskærelsen viser, at Jesus var et menneske ligesom vi - med sin tid, der gik. Otte dage gammel blev han omskåret og det markerede, at han var en del af en slægt og det jødiske folk.

Ved samme lejlighed blev Jesus navngivet. Navnet Jesus betyder: Gud frelser. Navnet var fra begyndelsen en del af barnet - og senere mandens identitet. Forstået på den måde, at Jesus er sit navn. Han er Guds frelse. Derfor var Jesu fødsel er så skelsættende en begivenhed, at vi tæller årene derefter. Vi er nu begyndt på det 2019. år efter Kristi fødsel.

Gud frelser - det er betydningen af navnet 'Jesus'. Ordet 'frelse' kommer fra det oldnordiske udtryk at 'frihalse'. Man 'frihalsede', når man tog halslænken af en person, som havde været lænket. Det kunne være en træl, der blev frigivet - eller en anklaget person, der blev frikendt. Det er et godt billede på, hvad frelse er. Frelse er at sætte fri - at frigive.

Nytåret husker os på, at tiden går og vi går med. Men med Jesu fødsel er vi sat fri i forhold til tidens gang. Med Jesu fødsel brød evigheden ind i vores tid. Jesus åbnede døren til evigheden for os. Med ham har vi fået et levende håb om opstandelse: At der venter os en ny virkelighed hos Gud, den dag, vi dør og går ud af tiden. Et evigt liv, hvor vi skal se Kristus ansigt til ansigt - og alle dem, der døde før os. At vi skal mødes igen i Guds lys - hvordan det så end bliver. Det overgår vores fantasi og forestillingsevne - men jeg tror på, det bliver godt.

Gud kaldte os ind i sin frihed, da vi blev døbt. Vi kom til at tilhøre Jesus Kristus. Vi blev Guds børn - og at være Guds barn indebærer den frihed, at Guds står inde for vores liv, uanset hvordan det bliver - og det til evig tid.

Vi er elsket og accepteret af Gud, også selv om, der altid er noget, vi selv og også Gud kunne ønske sig anderledes i den måde, vi lever vores liv på. Vi er altid allerede elsket af Gud, som musikeren Peter Bastian formulerede det i forbindelse med sin egen dåb som 72-årig. Det betyder ikke Guds accept af alle vores handlinger. Men det er en forkyndelse af, at vi hører til i Guds kærlighed - også selvom vi fejler og svigter - og synder mod Gud og mennesker.

Som børn af Guds hus, kan vi bede vores himmelske far tilgive os for, hvad vi bærer med os af skyld og svigt fra det år, der er gået. Og så har vi lov til at tro på, at Gud vil sætte os fri fra at skulle bære på det længere og være naget af dårlig samvittighed. Vi må lægge det bag os, sammen med det forgangne år, fordi vores skyld og svigt er skjult i Guds tilgivelse.

Og så til sidst - det med nytårsforsætterne. Det er påfaldende, at da Jesus var blevet voksen, var det ikke moralske læresætninger og konkrete leveregler, der kom i første række i hans undervisning. Men derimod en ny synsvinkel. At tage udgangspunkt i det frihedsprivilegium, at vi er Guds elskede børn:

For eksempel sagde Jesus, at vi skal lære at blive som børn igen. Og at vi skal se os selv som en næste for alle mennesker. Som dem, der har fået meget betroet - ikke til at beholde for os selv - men til at give væk og gavne andre med. Og tro på, at vi som børn af Guds hus, bliver løbet i møde og taget imod med åbne arme, også når vi har tabt det hele på gulvet, og må vende tomhændet hjem til vores himmelske Far.

Gud har givet verden sin søn til frelser. På den måde er det nye år 2019 et velsignet år - allerede her fra den første dag. Derfor kan vi ønske hinanden et godt og velsignet nyt år.

Amen.
Flere andagter
 
»Jesus er stået op fra de døde! - prædiken til Påskedag
Søndag 21. april 2019
»Jesu lidelse og død ' prædiken til Langfredag
Lørdag 20. april 2019
»Jesus indstiftede nadveren - prædiken til Skærtorsdag
Fredag 19. april 2019
»Prædiken til Palmesøndag 14. april 2019 i Særslev Kirke
Søndag 14. april 2019
»Alene i vildmarken - prædiken til 1. søndag i fasten
Mandag 11. marts 2019
»En tur op på bjerget - prædiken til Sidste søndag efter Hellig tre konger
Onsdag 13. februar 2019
Kirkekalender
Søndag 28. april
1. søndag efter påske
Særslev:09.00
v. Nana Hauge
Ejlby:
Melby:
» Se flere datoer

Arrangementer
Konfirmation
Søndag d. 5. maj kl. 10.30 i Særslev Kirke
Forår er konfirmationstid! Vi glæder os til, at 12 unge skal konfirmeres: Sissel Breckling Filippa....
» Læs mere
» Se alle arrangementer

Andagter & prædikener
Jesus er stået op fra de døde! - prædiken til Påskedag
Jesus er stået op fra de døde! - prædiken til Påskedag Søndag d. 21. april 2019 i Melby Kirke og ....
» Læs mere
Jesu lidelse og død ' prædiken til Langfredag
Jesu lidelse og død - prædiken til Langfredag Fredag 19. april 2019 i Melby Kirke v. sognepræst Gu....
» Læs mere
Nyt fra menighedsrådet og sognepræsten
Konfirmandernes malerier
Konfirmandernes malerier Konfirmanderne har lavet flotte billeder. Motiverne er inspireret af ....
» Læs mere
Referat
Referat af møde 2. april 2019. Referatet kan læses som PDF-fil ved at klikke på nedenstående link. ....
» Læs mere
Kommende møder:
08. maj 2019 kl. 19.00
11. juni 2019 kl. 19.00

Nyt fra graveren
Skiftedag på kirkegården
Skiftedag på kirkegården I mange årtier er 1. maj og 1. november blevet kaldt 'skiftedag'. Da min....
» Læs mere
Sognepræst: Gunvor Sandvad, Tlf. 64 84 11 37 - 23 44 71 09