Udskrift fra: www.de3sogne.dk

Andagter & prædikener
Udskriv denne side  
Mandag 11. marts 2019

Alene i vildmarken - prædiken til 1. søndag i fasten
Søndag d. 10. marts 2019 i Særslev Kirke
v. sognepræst Gunvor Sandvad

Bibellæsning:

Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst sult. Og fristeren kom og sagde til ham: 'Hvis du er Guds søn, så sig, at stenene her skal blive til brød.' Men han svarede: 'Der står skrevet: Mennesket skal ikke leve af brød alene, men af hvert ord, der udgår af Guds mund.'

Da tog Djævelen ham med til den hellige by, stillede ham på templets tinde og sagde til ham: 'Hvis du er Guds søn, så styrt dig ned. For der står skrevet: Han vil give sine engle befaling, og de skal bære dig på hænder, så du ikke støder din fod på nogen sten.' Jesus sagde til ham: 'Der står også skrevet: Du må ikke udæske Herren din Gud.'

Igen tog Djævelen ham med sig, denne gang til et meget højt bjerg, og viste ham alle verdens riger og deres herlighed og sagde til ham: 'Alt dette vil jeg give dig, hvis du vil kaste dig ned og tilbede mig.' Da svarede Jesus ham: 'Vig bort, Satan! For der står skrevet: Du skal tilbede Herren din Gud og tjene ham alene.' Da forlod Djævelen ham, og se, der kom engle og sørgede for ham.

Matthæusevangeliet 4, 1-11


Prædiken:

For tiden er der på TV en udsendelsesrække, der hedder 'Alene i vildmarken'. Otte danskere er sendt op i vildmarken i Norge og skal overleve alene i den barske natur.

De 8 er placeret hver for sig og helt alene ved en sø. På den måde har de vand at drikke og mulighed for at fange fisk. De har noget vildmarksudstyr med sig, fiskegarn og desuden et kamera. Hver dag skal de filme sig selv og fortælle, hvad de gør for at overleve og hvad de tænker om at være alene dér i vildmarken.

Det gælder om at holde ud længst muligt - så er man vinder. Deltagerne kan når som helst trykke på en sender og give besked om, at nu giver de op og vil hjem. Så kommer der en båd og henter dem. På nuværende tidspunkt er der tre deltagere tilbage - og de har været i vildmarken i ca. 50 dage.

De er hårdt presset: Selv om de af og til fanger en fisk eller finder nogle bær, får de slet ikke mad nok. De har tabt sig meget, og sulten tager hårdt på kræfterne. Isolationen og savnet af dem derhjemme går dem på - og så det, at de ikke ved, hvor længe endnu, de skal blive i vildmarken.

Jeg er sikker på, at de tre i vildmarken helt ned i maven og ind til marv og ben forstår, hvor sårbar og sulten, Jesus var, da han efter 40 dage og 40 nætters faste og ensomhed i ørkenen mødte Djævelen og blev fristet.

Vi får ikke at vide, hvordan Djævelen ser ud. Vi får ikke at vide, hvad Jesus så. Vi får kun at vide, at Jesus hørte en stemme. En stemme, der kom med forslag til, hvordan Jesus skulle bruge sine guddommelige kræfter, så det blev til hans egen fordel.

Sig at stenene her skal blive til brød, sagde Djævelen. Hvor må det have været fristende! Tænk sig at have sultet i over en måned, og så have magt til at kunne forvandle sten om til duftende, nybagt brød. Og hvad kunne der egentlig ske ved det? Der var masser af sten i ørkenen - og det ville ikke gå ud over nogen, hvis Jesus forvandlede et par sten til brød og spiste sig mæt.

Men Jesus afviste alligevel forslaget. Ligesom han afviste at kaste sig ud fra det højeste punkt i tillid til, at Gud ville sende engle, der greb ham, før han ramte jorden og slog sig ihjel. Og til sidst afviste Jesus at falde på knæ for Satan og tilbede ham - mod til gengæld at få magt over hele verden.

Udfordringen og fristelserne for Jesus handlede om, hvad han ville bruge sit liv og sine muligheder til? For sin egen skyld - eller for andres skyld? Jesus valgte det sidste: Han holdt sig inden for de grænser, Guds ord sætter. Jesus tænkte ikke først og fremmest på sig selv, men brugte sit liv og sine muligheder til at gøre godt for andre og frelse os mennesker. Det er et vigtigt pejlemærke for, hvordan vi skal bruge vores liv og muligheder.

For spørgsmålet og udfordringen til os, er jo den samme: Hvordan vi vil bruge vores liv og de muligheder, vi har fået. Så længe vi har medvind og masser af energi, kan det være nemt nok, at være et pænt og ordentligt menneske, der har overskud til tænke på andre og har hjerte på rette sted. Men når vi er pressede, ligesom dem alene i vildmarken - eller Jesus i ørkenen, er det svært at modstå de fristelser, som hele tiden og igen kommer.

Lige så forskellige, vi er - lige så forskelligt er det, hvad der er svage punkter for os. Der hvor vi virkelig skal kæmpe med os selv for ikke at give efter for fristelserne. Og alligevel falder vi for fristelserne - og gør det, vi ikke skulle gøre - og får dårlig samvittighed og bliver skuffede over, at vi ikke engang kunne stå imod. Sådan har jeg det i hvert fald.

Der er utallige fristelser: Man kan fristes til at sige eller skrive hurtige, hårde ord og kommentarer, der sårer andre. Man kan fristes til at udnytte penge og ejendom, der ikke er ens eget. Eller bruge så meget af noget, at det bliver til et misbrug, der er svært at bryde ud af igen.

Man kan fristes til at flygte fra hverdagen - trække dynen over hovedet og give op. Man kan fristes til at løbe med og gøre det man godt ved, er forkert og inderst inde ikke vil være med til. Men man tør ikke sige fra. Jeg kunne blive ved med at remse eksempler op. Vi ved bedst selv hver især, hvad vi kæmper med - hvor vi er svage - og hvad der frister os.

Derfor er det godt at være mærket med korsets tegn - sådan som vi blev det i dåben. Korset er et velsignelsestegn, som fortæller, at vi hører sammen med Jesus Kristus. Han har lovet at være med os alle dage indtil verdens ende. Så er vi ikke alene i kampen mod fristelserne. Vi kan stole på, at Jesus kæmper sammen med os.

Korset er et velsignelsestegn, som fortæller, at vi hører sammen med Jesus Kristus. Derudover er korset et pejlemærke - en vejviser: Vi skal gå den samme vej, som Jesus gik. Gøre, som han gjorde: Ikke først og fremmest tænke på os selv, men bruge vores liv og muligheder til at gøre godt for andre mennesker - tjene dem, som Jesus kaldte det.

Selv om Djævelen står og hvisker alle mulige fristende forslag til hvad vi kunne gøre til egen fordel ind i det ene øre - så står Jesus ved det andet øre og husker os på Guds bud:

Husk nu, at du skal elske din næste, som var det dig selv. Husk nu, at du skal holde dig inden for grænserne og kun gøre det, som er godt mod din næste. Grib modet til at sige fra. Jeg er med dig - jeg velsigner dig og giver dig nye kræfter. Giv ikke op - tag et skridt mere, selvom det er svært. Jeg er med dig.

Og når vi så alligevel falder for fristelserne og lider nederlag, er Jesus der også. Han ser på os med barmhjertige øjne og rækker hånden frem for at rejse os op. Du er min - og du er tilgivet, siger Jesus. Hans stemme er værd at høre efter. Amen.
Flere andagter
 
»Der er håb - prædiken til 3. søndag efter påske
Søndag 12. maj 2019
»Konfirmation søndag d. 5. maj 2019 i Særslev Kirke
Søndag 05. maj 2019
»Jesus er stået op fra de døde! - prædiken til Påskedag
Søndag 21. april 2019
»Jesu lidelse og død ' prædiken til Langfredag
Lørdag 20. april 2019
»Jesus indstiftede nadveren - prædiken til Skærtorsdag
Fredag 19. april 2019
»Prædiken til Palmesøndag 14. april 2019 i Særslev Kirke
Søndag 14. april 2019
Kirkekalender
Søndag 26. maj
5. søndag efter påske
Særslev:09.00
Ejlby:
Melby:10.30
Kirkekaffe/-te efter gudstjenesten
» Se flere datoer

Arrangementer
Kirkehøjskolens forårsudflugt til Christiansfeld
Lørdag d. 25. maj

Busafgang: kl. 9.00 fra Hårslev Kirke
Kirkehøjskolens forårsudflugt går til brødremenighedsbyen Christiansfeld, som blev grundlagt i 1773.....
» Læs mere
» Se alle arrangementer

Andagter & prædikener
Der er håb - prædiken til 3. søndag efter påske
Der er håb - prædiken til 3. søndag efter påske 12. maj 2019 i Særslev Kirke v. sognepræst Gunvor....
» Læs mere
Konfirmation søndag d. 5. maj 2019 i Særslev Kirke
Konfirmation søndag d. 5. maj 2019 i Særslev Kirke prædiken v. sognepræst Gunvor Sandvad Bibell....
» Læs mere
Nyt fra menighedsrådet og sognepræsten
Referater
Referater af møde 8. maj 2019. Referaterne kan læses som PDF-fil ved at klikke på nedenstående link....
» Læs mere
Velkommen til Steen
Velkommen til Steen Steen Krintel er ansat som gravermedhjælper pr. 1. april. Steen har tidlig....
» Læs mere
Kommende møder:
11. juni 2019 kl. 19.00
13. august 2019 kl. 19.00

Nyt fra graveren
Skiftedag på kirkegården
Skiftedag på kirkegården I mange årtier er 1. maj og 1. november blevet kaldt 'skiftedag'. Da min....
» Læs mere
Sognepræst: Gunvor Sandvad, Tlf. 64 84 11 37 - 23 44 71 09