Udskrift fra: www.de3sogne.dk

Andagter & prædikener
Udskriv denne side  
Søndag 12. maj 2019

Der er håb - prædiken til 3. søndag efter påske

12. maj 2019 i Særslev Kirke v. sognepræst Gunvor Sandvad



Bibellæsning:

Jesus sagde: »En kort tid, så ser I mig ikke længere, og atter en kort tid, så skal I se mig.« Da sagde nogle af hans disciple til hinanden: »Hvad er meningen med det, han siger til os: En kort tid, så ser I mig ikke, og atter en kort tid, så skal I se mig? og: Jeg går til Faderen?« De sagde altså: »Hvad mener han med at sige: En kort tid? Vi forstår ikke, hvad han taler om.« Jesus vidste, at de ville spørge ham, så han sagde til dem: »I spørger hinanden, hvad jeg mente, da jeg sagde: En kort tid, så ser I mig ikke, og atter en kort tid, så skal I se mig? Sandelig, sandelig siger jeg jer: I skal græde og klage, men verden skal glæde sig. I skal sørge, men jeres sorg skal blive til glæde. Når kvinden skal føde, har hun det svært, fordi hendes time er kommet; men når hun har født sit barn, husker hun ikke mere sin trængsel af glæde over, at et menneske er født til verden. Også I sørger nu, men jeg skal se jer igen, og da skal jeres hjerte glæde sig, og ingen skal tage jeres glæde fra jer.«
Johannesevangeliet 16,16-22

Prædiken:

Det er påske - alting springer ud, har vi lige sunget. Ja, faktisk er alle de salmer, vi synger i dag, påskesalmer. En eller anden tænker måske, at det er da lige lovligt sent. Det er allerede tre uger siden, at det var påske - og alle påskeliljer er for længst afblomstret.

Der er selvfølgelig en mening med, at vi synger påskesalmer i dag. Nemlig: At påsken aldrig er et overstået kapitel. Jesu opstandelse påskemorgen kaster lys og håb over hver eneste dag. Vi lever i lyset af påskemorgens glæde, at Jesus stod op fra de døde. Døden kunne ikke holde Guds Søn fast. Han sprængte dødens bånd og kom sine disciple i møde. De så ham - levende og virkelig. De rørte ved hans naglemærkede hænder og mærkede, at de var varme. De spiste sammen med ham - og talte med ham - og gensynsglæden var usigelig stor.

En kort tid, så ser I mig ikke længere - og atter en kort tid, så skal I se mig, hører vi Jesus sige til disciplene i dagens evangelium. Han sagde det skærtorsdag aften, da de sad rundt om bordet og spiste sammen - det sidste måltid før hans lidelse og død. Jesus forsøgte at forberede disciplene på, hvad der skulle ske. Jesus talte om den overvældende sorg og smerte, som en kort tid skulle fylde disciplene, når Jesus brutalt skulle rives fra dem, udsættes for de allerværste pinsler og nagles fast til et kors. Men deres smerte skulle netop kun vare en kort tid. Efter opstandelsen påskemorgen ville disciplene se Jesus igen, og deres sorg ville blive vendt til en umistelig glæde.

Vi forstår ikke, hvad han taler om, var disciplenes svar skærtorsdag aften. Hvordan skulle de også kunne forstå det? Opstandelse overgår vores forstand og forestillingsevne.

Hvad er det at møde den opstandne Mester i live igen? - spørger salmedigteren Hans Anker Jørgensen i den dejlige påskesalme, vi skal synge om lidt. Og så fortæller han om de forskellige gange, at Jesus viste sig - opstanden og levende for disciplene. Jesus fik ret: I skal sørge, men jeres sorg skal blive til glæde, havde han sagt. Gensynet med Jesus gav disciplene glæde, tro og gå-på-mod til at sprede budskabet om Jesu opstandelse. De blev til frimodige opstandelsesvidner - og ingen kunne lukke munden på dem eller tage glæden fra dem.

-

Godt for dem - men hvad med os? kunne man fristes til at spørge. Vi kender nok til gensynsglæden, når man mødes igen med en af sine kære, som man har gået og savnet.

Men jeg tænker også, at vi alle har erfaret den smerte, som rammer som et hammerslag, når en vi elsker, dør. Man indprenter sig hans eller hendes ansigt - og anstrenger sig for at huske hvert eneste ansigtstræk. For når først kistelåget er lagt på, ser vi ikke hinanden mere. Tilbage er kun savnet - og den dybe smerte ved at stolen står tom - dag ud og dag ind - og man må prøve at leve videre uden den anden. Den smerte føles ulidelig lang - og alt andet end kort.

Men Jesus peger på sin opstandelse og siger til os i dag, at livet venter på den anden side af mørket og smerten. Jesus selv var i Helvede langfredag - men hans opstandelse påskemorgen forkynder, at død og Helvede ikke får det sidste ord. Selv når mørket omgiver os på alle sider eller ligger truende foran - er der lys og håb forude. Og det håb er ikke afhængig af, om vi kan tro på det eller mærke det. Håbet afhænger ikke af os - om vi har et lyst sind eller et mørkt sind - om vi er oppe eller langt nede.

Håbet bygger på, at Jesus stod op fra de døde. At han lever og er - også nu. Og derfor er nutiden og fremtiden ikke kun truende eller håbløs. Der er altid også håb, fordi Jesus både er i nutiden og i fremtiden. Der, hvor han er, er der altid håb om nyskabelse og forvandling.

På samfundsplan er der mange ting, som truer i tiden: Terror og politisk uro. Klimaforskere, der forudsiger, at det virkelig går ravruskende galt, hvis vi ikke ændrer kurs. Vi hører det - men vi har svært ved at gøre noget ved det. På det personlige plan kan der tilsvarende være noget, som truer og bekymrer os. Det kan være sygdom, uenighed i familien eller usikkerhed på arbejdet. Vi ved nok hver især, hvad der trykker os.

Jesus siger, at vi skal tænke på det som en fødsel. En fødsel rummer stor smerte, mens veerne står på. Men de smertefulde veer overskylles af glæden over det lille nye menneskeliv, der fødes ud af smerten.

Også I sørger nu, siger Jesus - ikke kun til disciplene - men også til os nu - og især, når vi er trykkede og tyngede af sorg og bekymringer. Også I sørger nu, men jeg skal se jer igen, siger Jesus.

Læg mærke til, at han siger: Jeg skal se jer igen - ikke det omvendte, at I skal mig. Det står og falder nemlig ikke med, om vi kan se ham - om vi kan tro, om vi kan se håbet eller lyset forude - eller om vi kun kan se mørke og ikke kan tro. Det står og falder med, at han - Jesus er opstået fra de døde - og at han ser os: Også I sørger nu, men jeg skal se jer igen, og da skal hjerte glæde sig, og ingen skal tage jeres glæde fra jer.

Jesus Kristus ser os - han ser dig og mig. Han ser vores smerte og det, der truer. Ser nøden og elendigheden. Men han ser også mulighederne, fremtiden, håbet. Jesus Kristus er nu ved Gud Faders højre hånd - og hos dig og mig - og han har fat i den lange ende. Derfor er der håb i alle situationer: Håb om forvandling - nyskabelse - opstandelse.

Bitterhed, sorg og mismod - på egne og andres vegne - kan trykke os ned. Men Jesus Kristus er opstået og ser os altid. Han har lovet at være med os alle dage indtil verdens ende. Han har sagt, at han vil gøre alting nyt. Hans opstandelse påskemorgen sætter autoritet og troværdighed bag hans ord.

Derfor er der håb. Håb om at livet kan vende tilbage. At glæden kan bryde frem på ny. At himlen og jorden vil blive skabt på ny. Og at også vi engang skal stå op fra de døde med Kristus - og gense og genforenes med alle dem, vi har mistet og savner.

Det er håbet, og det gir os mod
og det gør, at vi kan leve her med døden.
Det er håbets puls, der banker i vort blod,
når vi synes, vi må segne under nøden.
Og når Gud gir liv og gør det underfuldt af trods,
blir det påske og opstandelse hos os.


Amen

Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden,
som det var i begyndelsen, således også nu og altid
og i al evighed. Amen.

Flere andagter
 
»Konfirmation søndag d. 5. maj 2019 i Særslev Kirke
Søndag 05. maj 2019
»Jesus er stået op fra de døde! - prædiken til Påskedag
Søndag 21. april 2019
»Jesu lidelse og død ' prædiken til Langfredag
Lørdag 20. april 2019
»Jesus indstiftede nadveren - prædiken til Skærtorsdag
Fredag 19. april 2019
»Prædiken til Palmesøndag 14. april 2019 i Særslev Kirke
Søndag 14. april 2019
Kirkekalender
Søndag 26. maj
5. søndag efter påske
Særslev:09.00
Ejlby:
Melby:10.30
Kirkekaffe/-te efter gudstjenesten
» Se flere datoer

Arrangementer
Kirkehøjskolens forårsudflugt til Christiansfeld
Lørdag d. 25. maj

Busafgang: kl. 9.00 fra Hårslev Kirke
Kirkehøjskolens forårsudflugt går til brødremenighedsbyen Christiansfeld, som blev grundlagt i 1773.....
» Læs mere
» Se alle arrangementer

Andagter & prædikener
Der er håb - prædiken til 3. søndag efter påske
Der er håb - prædiken til 3. søndag efter påske 12. maj 2019 i Særslev Kirke v. sognepræst Gunvor....
» Læs mere
Konfirmation søndag d. 5. maj 2019 i Særslev Kirke
Konfirmation søndag d. 5. maj 2019 i Særslev Kirke prædiken v. sognepræst Gunvor Sandvad Bibell....
» Læs mere
Nyt fra menighedsrådet og sognepræsten
Referater
Referater af møde 8. maj 2019. Referaterne kan læses som PDF-fil ved at klikke på nedenstående link....
» Læs mere
Velkommen til Steen
Velkommen til Steen Steen Krintel er ansat som gravermedhjælper pr. 1. april. Steen har tidlig....
» Læs mere
Kommende møder:
11. juni 2019 kl. 19.00
13. august 2019 kl. 19.00

Nyt fra graveren
Skiftedag på kirkegården
Skiftedag på kirkegården I mange årtier er 1. maj og 1. november blevet kaldt 'skiftedag'. Da min....
» Læs mere
Sognepræst: Gunvor Sandvad, Tlf. 64 84 11 37 - 23 44 71 09