Udskrift fra: www.de3sogne.dk

Andagter & prædikener
Udskriv denne side  
Søndag 29. september 2019

'Vær ikke bekymrede'
Prædiken ved høstgudstjeneste - 15. søndag efter Trinitatis
29. september 2019 i Særslev Kirke v. Gunvor Sandvad



Søndagens evangelium:

Jesus sagde:
»Ingen kan tjene to herrer. Han vil enten hade den ene og elske den anden eller holde sig til den ene og ringeagte den anden. I kan ikke tjene både Gud og mammon. Derfor siger jeg jer: Vær ikke bekymrede for jeres liv, hvordan I får noget at spise og drikke, eller for, hvordan I får tøj på kroppen. Er livet ikke mere end maden, og legemet mere end klæderne?

Se himlens fugle; de sår ikke og høster ikke og samler ikke i lade, og jeres himmelske fader giver dem føden. Er I ikke langt mere værd end de? Hvem af jer kan lægge en dag til sit liv ved at bekymre sig? Og hvorfor bekymrer I jer for klæder? Læg mærke til, hvordan markens liljer gror; de arbejder ikke og spinder ikke. Men jeg siger jer: End ikke Salomo i al sin pragt var klædt som en af dem. Klæder Gud således markens græs, som står i dag og i morgen kastes i ovnen, hvor meget snarere så ikke jer, I lidettroende? I må altså ikke være bekymrede og spørge: Hvordan får vi noget at spise og drikke? Eller: Hvordan får vi tøj på kroppen? Alt dette søger hedningerne jo efter, og jeres himmelske fader ved, at I trænger til alt dette.

Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. Så vær da ikke bekymrede for dagen i morgen; dagen i morgen skal bekymre sig for det, der hører den til. Hver dag har nok i sin plage.«
Matthæusevangeliet 6, 24-34

Prædiken:

Se, himlens fugle! siger Jesus. Nu er der dejligt mange børn i kirken i dag. I må lige hjælpe mig. Vi skal lave fugle - så kirken bliver fyldt med fugle. De voksne må også gerne være med! (Vi laver fugle med hænderne)

Se alle de mange fugle, siger Jesus. Gud har omsorg for dem, hver og en. Gud har tænkt på alt, hvad de har brug for: Fuglene har fået vinger, så de kan flyve. Og fjerdragt, så de ikke fryser. Gud har givet dem et næb, som passer lige til det, som hver enkelt fugl lever af. Der er rigeligt med insekter og frø i naturen, så fuglene ikke sulter.

Se, himlens fugle, siger Jesus. Når Gud har omsorg for himlens fugle, hvorfor skulle Gud så ikke også have omsorg for mennesker? Gud kalder os sine børn - og han elsker os. Derfor skal vi ikke være bekymrede, men lad tilliden til Guds omsorg fordrive bekymringerne.

Det er bare svært at lade være med at bekymre sig. Det hører med til at være menneske, at vi kan forestille os alle mulige problemer og ulykker, der kan komme til os. Man siger, at om ikke før - så bliver man bekymret - når man får børn.

Lige før Victorias dåb sang vi:

Fyldt af bæven foran ukendt fremtid,
lægger vi vort barn i dine hænder.
Det som sker i dåben gør os trygge.
(Salmebogen nr. 448 vers 2)

Det vers rammer plet. Selvom vi er fyldt af glæde over livets under, så er der også bekymring og bæven i hjertet: Hvordan skal det gå Victoria - og alle de andre børn vi holder af? Vil de være sunde og raske? Vil de trives og klare sig? Vil der være fred og et klima, der er til at leve i, også når de bliver voksne engang? Fremtiden er ukendt og det fylder os med bæven.

Men nu har vi lagt Victoria i Guds hænder - og Gud har taget imod hende. Det gør os trygge, at Gud giver sin velsignelse i dåben. At han siger, at vi er hans børn og han er vores himmelske Far, som vil være med os alle dage indtil verdens ende.

Ligesom vi har lagt Victoria i Guds hænder, skal vi også lægge alle vores bekymringer i Guds hænder.

For et stykke siden var jeg med bussen fra Særslev til Odense. Jeg havde nogle ting med i en rygsæk. Da jeg næsten var helt inde ved banegården, gjorde det ondt i den ene skulder. Så opdagede jeg, at jeg havde siddet og haft rygsækken på hele vejen fra Særslev. Det var da godt nok for dumt, sagde jeg til mig selv. At jeg har siddet her i bussen og slæbt på rygsækken til ingen nytte.

Sådan kan man også sige, at det er for dumt, at slæbe rundt på en masse bekymringer - til ingen nytte. Vi kan alligevel ikke gøre vores liv en dag længere ved at bekymre os. Men det er svært at lade være.

Jesus bebrejder os det ikke. Men han vil lette vores skuldre for bekymringerne: Han siger, at vi først og fremmest skal rette opmærksomheden mod Gud.

Derfor lærte Jesus disciplene at bede. Han gav dem bønnen Fadervor. Fadervor er siden blive givet videre fra generation til generation - og for lidt siden gav vi Fadervor til Victoria - endda på to sprog.

Jeg er selv inderligt taknemlig for, at mine forældre lærte mig at bede aftenbøn, da jeg var lille. Det er noget af det bedste, forældre kan gøre for deres børn. Og hvis man ikke har lært at bede som barn, er det ikke for sent at begynde som voksen.

At bede aftenbøn er at tømme rygsækken - og lægge bekymringerne fra sig over i Guds hænder. Det kan gøres på mange måder. Når jeg beder aftenbøn, takker jeg Gud for, at jeg fik endnu en dag betroet. Jeg tænker jeg på de mennesker, jeg har mødt i dagens løb - og beder Gud hjælpe dem. Jeg tænker også på alle de uløste problemer og det, som bekymrer mig - og så læsser jeg det hele af på Gud. Jeg slutter med Fadervor. For så er det hele sagt - og intet er glemt.

Hver dag har nok i sin plage. Hver aften har vi lov til at give slip på vores voksen-ansvar og hvile som børn i tillid til, at Gud har fat i den lange ende - og at han på den ene eller anden måde nok skal sørge for os og vise os vejen, vi skal gå.

I dag holder vi høstgudstjeneste. Vi siger Gud tak for høsten af korn, frugt og grøntsager. Vi takker for alle de fødevarer, som er forudsætningen for vores liv. Det er Guds omsorg, at vi igen har fået en høst - og det er så langt fra en selvfølge. Andre steder på kloden fik man ingen høst. Måske blev markerne blev brændt af, fordi der er krig. Eller høsten blev ødelagt af oversvømmelser eller tørke. Måske på grund af klimaforandringer, som fylder mange mennesker med bekymring?

Derfor var det godt at høre den gamle bibelhistorie: Om Noa og alle dyrene der gik ud af arken efter syndfloden. Gud havde sendt den store vandflod i skuffelse over menneskers ondskab. Men det er som om, at Gud selv blev forskrækket over konsekvenserne. Gud skiftede kurs. Han ville velsigne i stedet for at ødelægge - og det har Gud gjort lige siden. Gud satte regnbuen på himlen, som tegn på, at han aldrig mere vil udslette mennesker og livet på jorden. Gud gav løftet:

Så længe jorden står,
skal såtid og høsttid,
kulde og varme,
sommer og vinter,
dag og nat
ikke ophøre.
(1. Mosebog 8, 22)

Det er et fast holdepunkt i bekymringerne for klimaforandringer og klodens fremtid. Gud har trods alt lovet, at opretholde årets og naturens rytme, så længe jorden står. Og når så jorden en dag ikke står længere - har Jesus sagt, at han vil komme synligt igen og skabe en ny himmel og ny jord, hvor de døde vil være stået op af deres grave og leve i Guds lys. Kærligheden og retfærdigheden vil herske fra kyst til kyst. Så uanset hvordan det går, er der håb forude.

Og så til allersidst: Det er ikke altid, at Gud letter os for bekymringer. Sommetider er bekymringen Guds måde at kalde på os og ruske op i os, så vi ser ud over os selv og ser andres nød og behov. Der er nogen, som har brug for os. Der er noget, som skal gøres. Vi skal give væk af det, vi har og kan. På den måde kan vi blive Guds svar på andre menneskers bekymringer. Amen.
Flere andagter
 
»Noget om pladser - prædiken til 17. søndag efter Trinitatis
Søndag 13. oktober 2019
»Tak - prædiken til 14. søndag efter Trinitatis
Søndag 22. september 2019
»Gå du hen og gør ligeså!' - Prædiken til 13. søndag efter Trinitatis
Søndag 15. september 2019
»Kirken - et bedehus - Prædiken til 10. søndag efter Trinitatis
Søndag 25. august 2019
»Morbærfigentræet - prædiken til 7. søndag efter Trinitatis
Søndag 04. august 2019
Kirkekalender
Søndag 20. oktober
18. søndag efter trinitatis
Særslev:10.30
Kirkekaffe/-te efter gudstjenesten
Ejlby:
Melby:
» Se flere datoer

Arrangementer
Familiegudstjeneste
Søndag d. 27. okt. kl. 10.30 i Melby kirke
Den sidste søndag i oktober kaldes også BUSK-dagen. BUSK står for: Børn - Unge - Sogn - Kirke - og p....
» Læs mere
» Se alle arrangementer

Andagter & prædikener
Noget om pladser - prædiken til 17. søndag efter Trinitatis
Noget om pladser - prædiken til 17. søndag efter Trinitatis Søndag d. 13. oktober 2019 i Særslev K....
» Læs mere
'Vær ikke bekymrede' - Prædiken ved høstgudstjeneste
'Vær ikke bekymrede' Prædiken ved høstgudstjeneste - 15. søndag efter Trinitatis 29. september 20....
» Læs mere
Nyt fra menighedsrådet og sognepræsten
Referat
Referat af møde 2. oktober 2019. Referatet kan læses som PDF-fil ved at klikke på nedenstående link....
» Læs mere
Referat
Referat af møde 11. september 2019. Referatet kan læses som PDF-fil ved at klikke på nedenstående l....
» Læs mere
Kommende møder:
06. november 2019 kl. 19.00
05. december 2019 kl. 19.00

Sognepræst: Gunvor Sandvad, Tlf. 64 84 11 37 - 23 44 71 09