Udskrift fra: www.de3sogne.dk

Andagter & prædikener
Udskriv denne side  
Søndag 10. november 2019

Noget om at tro - prædiken til 21. søndag efter Trinitatis
10. november 2019 i Særslev Kirke v. sognepræst Gunvor Sandvad

Søndagens evangelium:

Jesus kom nu atter til Kana i Galilæa, hvor han havde gjort vand til vin. Der var en kongelig embedsmand, hvis søn lå syg i Kapernaum. Da han hørte, at Jesus var kommet fra Judæa til Galilæa, tog han hen til ham og bad ham om at komme med derned og helbrede hans søn; for han lå for døden.
Da sagde Jesus til ham: »Hvis I ikke får tegn og undere at se, tror I ikke.«
Den kongelige embedsmand svarede: »Herre, kom med derned, før mit barn dør.«
Jesus sagde til ham: »Gå hjem, din søn lever.«

Manden troede Jesus på hans ord og gik; og allerede mens han var på vej hjem, kom hans tjenere ham i møde og fortalte, at hans dreng var i live. Han spurgte dem så ud om, i hvilken time han havde fået det bedre, og de svarede: »I går ved den syvende time forlod feberen ham.« Da forstod faderen, at det var sket netop i den time, da Jesus havde sagt: »Din søn lever.« Og han og hele hans husstand kom til tro.
(Johannesevangeliet 4, 46-53)

Prædiken:



I dag vil jeg begynde med epistelteksten fra Paulus brev, som vi hørte for lidt siden. Paulus skrev om troen - at det er Guds udrustning, man kan tage på sig. Han taler om troen som et skjold, frelsen som en hjelm, og Guds ord som Helligåndens sværd. Paulus bruger et billede fra militærets og krigens verden - og krigeriske billeder bruger vi ikke så tit i kirken. Vi vil jo hellere tale om fred.

Men prøv så at se på billedet på bagsiden af arket med Paulus’ ord: Det er fra en familiegudstjeneste i Melby Kirke i 2015, hvor FDFere og jeg havde taget Guds udrustning på: Hjelm på hovedet og sværd i hånden - og ja - så var det for indviklet at lave skjolde - så det blev til brynjer i stedet for. Jeg synes nu, vi ser meget fredelige ud, som vi står der i Guds udrustning!

Tro ikke er noget, man har i sig selv og af egen formåen. Tro er en udrustning, Gud giver os, for at styrke os. Selvfølgelig ikke for at slå andre i hovedet. Tro er derimod som en beskyttelsesdragt - til at beskytte sig selv og andre med - især når livet slår med hårde slag.

Der er masser af mennesker, der dagligt tager beskyttelsestøj på: Hjelm, sikkerhedssko, handsker eller noget særligt tøj, når de skal passe deres arbejde. For ikke at komme til skade. Vi er jo ikke superhelte - vi er ganske almindelige mennesker, der har brug for beskyttelse i udsatte situationer.

Livet er fyldt med udsatte situationer - og vi er ikke superhelte. Derfor har vi brug for troen, som en beskyttelsesdragt fra Gud til at klare os igennem livet med - og til at opmuntre andre med.
De ord Jesus sagde - de løfter, han gav os - dem skal vi tage med os i hjertet. Lige før sin himmelfart, sagde Jesus: 'Jeg er med jer alle dage, indtil verdens ende.' (Matthæusevangeliet 28,20) - og det samme løfte lød til os hver især da vi blev døbt. Sådanne ord, skal vi tage til os - og tage på os. Vi sang lige før - og det begynder med Jesu løfte:

'Se, jeg er med jer alle dage,
er med, når verden skal forgå'
med dette løfte har den svage
Guds fulde rustning taget på,
så hver en tid og hvert et sted
omsluttes af din kærlighed.
(Salmebogen nr. 364, vers 4)


At tro er at satse på, at ordene og løfterne gælder: At det er sandt, at Jesus Kristus følger os på alle de steder, hvor vi sætter vores fod - og i alle de situationer, vi kommer ud for. At tro, er at satse på, at vi ikke er alene - men at Herren er nær og vil hjælpe og velsigne. Det er virkelig et sats at tro på det - fordi vi i mange situationer hverken føler eller mærker Guds nærhed - og nemt kan tvivle på, om vi bliver hjulpet.

I dagens evangelium møder vi en far i en udsat situation. Han var gået 25 km fra Kapernaum nede ved bredden af Genesareth Sø og op i højlandet til Kana. Han bad Jesus om at tage med ham hjem og helbrede hans søn. For hans søn var ved at dø. Kom med derned, før mit barn dør, bad han indtrængende Jesus - endda to gange. Men Jesus tog ikke med faderen hjem. Jesus sagde bare: 'Gå hjem, din søn lever.'

Manden begav sig på vej ud fra Jesu ord. Han fik kun et ord at gå på - ingen beviser - ingen vished. Kun et ord. Han satsede og tog chancen ved at tage Jesus på ordet.

Gad vide, hvordan turen hjemad har været? Jeg tror, at turen har været lang. Den tog i hvert fald hele natten - for det var først dagen efter, at de kom løbende ham i møde hjemmefra og fortalte: Din søn lever - I går forlod feberen ham.

Manden har haft rigeligt med tid til at komme i tvivl undervejs. Uro og bekymring for drengen har blandet sig med hans håb eller tro. Ind imellem har vandreturen hjemad været en kamp. Måske har han været fristet til at give op. Måske har han ind imellem tænkt opgivende: 'Det nytter ikke noget. Nu har jeg gået her og spildt tiden på vejen til ingen nytte - og når jeg kommer hjem, er min søn sikkert død.'

Og eftermiddagen blev til aften - og aftenen blev til nat - og det blev helt mørkt. Men alligevel tog manden et skridt mere - og ét skridt mere. Langsomt - skridt for skridt - gik han fremad gennem mørket. Måske har han mumlet for sig selv: Jesus sagde jo til mig: Gå hjem, din søn lever. Så må jo hellere tage et skridt mere. Og det gjorde han så - tog et skridt mere. Han holdt fast i de ord, som Jesus havde sagt, og gik. Det er at tro.

Når jeg opholder mig ved faderens vandretur i mørke og uvished hjemad - så er det fordi, at det er lige præcis dér, vi ofte kan genkende os selv og vores liv: Vi går i mørke - vi ved ikke hvordan det ender - vi har ingen vished. Sommetider må vi kæmpe med tvivl, angst og usikkerhed over for fremtiden.

Så må vi gøre ligesom manden: Klynge os til det, som Jesus har sagt - satse på, at det gælder - også i vores tid - også for mig. Og så tage et skridt mere, og et skridt til. I tillid til at Gud er til at stole på. Han viser mig nok alligevel en vej gennem livet, selvom jeg ikke altid forstår det, der sker.

At tro er ikke at være fri for angst og usikkerhed - og slet ikke at være skråsikker og uden tvivl. At tro er at holde fast ved det Jesus har sagt og gå på hans ord - selvom man er bange og usikker - og så tage et skridt mere - og et til. Uden at vide, hvordan det ender.

Troen kommer af det der høres - og det, der høres, kommer af Kristi ord, skrev Paulus et andet sted - i Romerbrevet 10, 17.

Troen vokser frem, når vi lytter til Jesu ord og tager ordene til os. Hans ord er ligesom et skjold til at sætte op mod tvivl, angst og mørke tanker. Til at opmuntre og indgyde mod i hinanden. Jesu ord skaber tillid til, at Gud bærer os. Det slutter vi gudstjenesten med at synge om. Vi skal synge:

Herren selv på Zions bjerge,
for sit folk er skjold og værge,
vil sig over os forbarme,
bære os på faderarme.

Og når end er kampens dage,
endt hver jordisk nød og klage,
kalder os vor Faders stemme
til en evig fryd derhjemme.
(Salmebogen nr. 49, vers 2 og 7)


Amen.
Flere andagter
 
»Mens vi venter - prædiken til 2. søndag i advent
Søndag 08. december 2019
»Et nådeår er begyndt - prædiken til 1. søndag i advent
Søndag 01. december 2019
»Prædiken Alle helgens dag
Søndag 03. november 2019
»Noget om pladser - prædiken til 17. søndag efter Trinitatis
Søndag 13. oktober 2019
»'Vær ikke bekymrede' - Prædiken ved høstgudstjeneste
Søndag 29. september 2019
Kirkekalender
Søndag 15. december
3. søndag i advent
Særslev:09.00
Ejlby:
Melby:10.30
Kirkekaffe/-te efter gudstjenesten
» Se flere datoer

Arrangementer
Juleafslutning
Børnehuset Særslev og Dagplejerne
I december er der juleafslutninger i Særslev Kirke. Alle og enhver er velkomne til at være med. Vi....
» Læs mere
» Se alle arrangementer

Andagter & prædikener
Mens vi venter - prædiken til 2. søndag i advent
Mens vi venter - prædiken til 2. søndag i advent 8. december 2019 i Ejlby Kirke v. sognepræst Gunv....
» Læs mere
Et nådeår er begyndt - prædiken til 1. søndag i advent
Et nådeår er begyndt - prædiken til 1. søndag i advent Søndag d. 1. december 2019 i Særslev Kirke....
» Læs mere
Nyt fra menighedsrådet og sognepræsten
Referat
Referat af møde 5. december 2019. Referatet kan læses som PDF-fil ved at klikke på nedenstående lin....
» Læs mere
Referater
Referat af konstituerende møde den 6. november 2019. Referatet kan læses som PDF-fil ved at klikke ....
» Læs mere
Kommende møder:
14. januar 2020 kl. 19.00
05. februar 2020 kl. 19.00

Sognepræst: Gunvor Sandvad, Tlf. 64 84 11 37 - 23 44 71 09