Link til kirkekalenderLink til menu

Andagter & prædikener

Søndag 25. juli 2021

Prædiken i Melby Kirke 25. juli 2021
8. søndag efter trinitatis
v. sognepræst Gunvor Sandvad

Evangelielæsning fra Matthæusevangeliet kap. 7, vers 15-21
(fra Bibelen 2020)

Jesus sagde:
'Pas på de falske profeter, der kommer til jer i fåreklæder, men som er sultne ulve indeni.

I kan kende dem på det, de gør. Kan man måske plukke druer af en tjørnebusk eller figner af en tidsel? Nej, et sundt træ bærer gode frugter, og et råddent træ bærer dårlige frugter - det kan ikke være omvendt. Ethvert træ, der ikke bærer god frugt, bliver fældet og kastet i ilden. I kan altså kende de falske profeter på resultatet af deres handlinger.

Det er ikke alle dem, der siger ’Herre, Herre’ til mig, der kommer ind i Guds kongerige. Det sker kun for dem, der gør det, han vil have.'
 
Prædiken:

I torsdags d. 22. juli var det 10 år siden, at det frygtelige terrorangreb i Norge fandt sted. 77 mennesker mistede livet i Oslo og på øen Utøya - halvdelen af dem var unge og børn.

Det var én mands værk. Det rystede Norge og vi andre med, at et menneske kunne få sig selv til at gøre det. Vi så, hvordan et menneske kan være og gøre, når mennesker er værst.

I tiden derefter snakkede jeg en del i telefon med en veninde i Norge. En af de dræbte - en ung mand - var fra deres familie. Selvfølgelig fortalte hun om chokket og sorgen. Men allermest fortalte hun om den store støtte og opbakning hun og familien fik i deres lokalområde. Om at blive båret gennem det værste nogensinde af masser af omsorg og praktisk hjælp fra naboer og venner - og også fra nogle, hun knap nok kendte.

Det samme sker lige nu i Tyskland efter de frygtelige oversvømmelser. Folk fra andre steder afbryder deres sommerferie og tager til de ramte områder - for som frivillige at være med til at hjælpe med at lede efter savnede og rydde op efter de enorme ødelæggelser. Når nøden er størst, søger man sammen og hjælper hinanden. Vi ser, hvordan mennesker kan være og gøre, når mennesker er bedst. Og vi selv - vi befinder os vel et eller andet sted på skalaen mellem når mennesker er værst og mennesker er bedst.

-

I dagens evangelium siger Jesus, at vi skal være på vagt og passe på de falske profeter. Jesus taler om de falske profeter, som nogle andre, der kommer til os. Men den første tanke, som røg gennem hovedet på mig, da jeg læste om de falske profeter var vendt mod mig selv: Hvordan undgår jeg at blive sådan en? Og den tanke har jeg ikke rigtig kunnet slippe siden.

Jeg slog op i et leksikon: En profet betyder 'en, der forkynder' - 'en der fremsiger et budskab'. Og det kan man gøre på to måder: Man kommer med et budskab, når man siger noget. Og man kommer med et budskab, når man gør noget. Der ligger et budskab både i vores ord og i vores handlinger. På den måde er vi alle sammen profeter hele tiden.

Når det kommer til stykket - så er det handlingerne, der taler stærkest og tydeligst. Det er ikke ordene, men resultatet af vores handlinger, der viser om vi er sande eller falske profeter.

Man kan sige mange nok så gode og rigtige ord. Men hvis ikke det, der kommer ud af vores liv, er gode frugter - hvis ikke det, der kommer ud af vores liv er frugtbart, gør gavn, bygger op, giver glæde - så er de gode og rigtige ord ganske enkelt utroværdige og falske. Troværdige og sande - det er vi kun, når der er overensstemmelse mellem det vi siger - og det vi gør. Når der er handling bag de gode ord.

Den store hjælpsomhed og omsorg, som min norske veninde og hendes familie mødte efter terrorangrebet på Utøya - og som man har for hinanden i Tyskland efter oversvømmelserne - det er alt sammen en prædiken om godhed og næstekærlighed. Det fortæller troværdigt om mennesker, der ikke bare er ligeglade med andres nød og kun tænker på sig selv.

'Vi vil bekæmpe had med kærlighed,' sagde Norges daværende statsminister Jens Stoltenberg lige efter massakren på Utøya. Det er hentet ud af Bibelen. I Romerbrevet skriver Paulus: Gengæld ikke ondt med ondt .. Lad dig ikke overvinde af det onde, men overvind det onde med det gode. (Romerbrevet 12, 17+21)

Nu 10 år efter diskuterer man så i Norge, hvor godt det er lykkedes. Jens Stoltenberg talte ved mindegudstjenesten i Oslo domkirke i torsdags og sagde: For ti år siden mødte vi had med kærlighed. Men hadet er der fortsat.

Sådan er det, fordi vi ikke er i Himlen og Guds rige endnu. Vi er her på jorden, hvor hadefulde og destruktive kræfter river i os - og sommetider også styrer vores ord og handlinger. Men det skal vi selvfølgelig ikke bare affinde os med og lade det hadefulde og destruktive stå uimodsagt.

At møde had med kærlighed er den kurs, vi skal følge. Vi skal stræbe efter at overvinde det onde med det gode. Derfor må vi også forsøge at holde styr på, hvem der siger sandheden og hvem der leder os på afveje.

Sandheden ser vi, når vi spejler os i Guds måde at være menneske på - nemlig sådan som Jesus levede: Der er to kernebegreber: Kærlighed og tilgivelse.

Kærlighed og tilgivelse gennemsyrer alt, hvad vi hører om Jesus: Han havde tid til alle mennesker. Han spiste med dem, som ingen ville være sammen med. Han stoppede op ved dem, som andre havde afskrevet. Han tilsagde Guds tilgivelse til dem, som fortrød noget forkert, de havde gjort. Og da de romerske soldater naglede ham fast til korset, bad han for sine bødler: Far, tilgiv dem, for de ved ikke hvad, de gør.

Sådan levede Jesus sit korte menneskeliv i sandhed. Sådan var Jesus en sand profet - et sandt menneske.

Ham skal vi ligne. Og derfor må vi også gøre, som vi skal synge om lidt: Række vores hænder frem mod Gud - som tomme skåle. Vi må bede Gud give os liv fra kilder uden for os selv. At Gud må lade Helligånden, sandhedens Ånd arbejde i os og gøre os til sande og ægte mennesker. Så at vores liv kan bære frugt til lægedom for andres sår. Og vi må bede om, at Gud også vil lade alle dem som lider, finde værn mod kolde hjerters is og sne - som der også står i salmen vi lige straks skal synge.

Så kan det være, at Gud svarer ved at kalde en profet: Kalde og styrke et menneske til at tale, så sandheden brænder igennem:

Når du vil,
kalder du en profet,
som magter at tale,
så sandheden lyser,
og vi ser,
du viser os veje,
vi slet ikke kender.
Livet blir nyt,
- vi synger.

(Vers 3 fra salmen 'Når du vil' af Holger Lissner 2015)

Amen.



-- God sommerdag! venlig hilsen Gunvor
Flere andagter
Prædiken i Ejlby Kirke 5. september 2021
Søndag 05. september 2021
Prædiken ved konfirmation - Søndag d. 29. august 2021 i Særslev Kirke
Søndag 29. august 2021
Prædiken til 12. søndag efter trinitatis 2021
Søndag 22. august 2021
Prædiken i Særslev Kirke 15. august 2021
Søndag 15. august 2021
Prædiken i Særslev Kirke 1. august 2021
Søndag 01. august 2021
Kirkekalender
Torsdag 16. september
Meditationsgudstjeneste
Særslev:19.00
Meditationsgudstjeneste ved Gunvor Sandvad
Ejlby:
Melby:
Se flere datoer

Information
Afstandskravene er ophævet i Folkekirken fra og med lørdag d. 14. august. Det betyder, at der nu ikke længere er nogen begrænsning på, hvor mange der må være inde i kirkerne ad gangen. Kort sagt: Vi må fylde kirkebænkene, synge og holde gudstjeneste og kirkelige handlinger, ligesom vi gjorde før corona-epidemien.

Arrangementer
Meditationsgudstjeneste
Torsdag 16. sept. kl. 19.00 i Særslev Kirke
Meditationsgudstjeneste er en anderledes måde at være til gudstjeneste på: Kirken er kun oplyst a....
Læs mere
Se alle arrangementer

Andagter & prædikener
Prædiken i Ejlby Kirke 5. september 2021
Prædiken i Ejlby Kirke 5. september 2021 14. søndag efter trinitatis v. sognepræst Gunvor Sandv....
Læs mere
Prædiken ved konfirmation - Søndag d. 29. august 2021 i Særslev Kirke
Prædiken ved konfirmation Søndag d. 29. august 2021 i Særslev Kirke 13. søndag efter trinitatis....
Læs mere
Nyt fra menighedsrådet og sognepræsten
Referater
Referat af åbent menighedsmøde 1. september 2021. Referatet kan læses som PDF-fil ved at klikke på ....
Læs mere
Konfirmationer i Særslev Kirke
Konfirmationer i Særslev Kirke Nu er det endelig blevet tid til konfirmationer! Hvor vi gl....
Læs mere
Kommende møder:
07. oktober 2021 kl. 19.00
02. november 2021 kl. 19.00
01. december 2021 kl. 19.00

Nyt fra graveren
Kirkegårdene
Kirkegårdene Der er sket store forandringer på vore kirkegårde det seneste par år. Der er blevet....
Læs mere
Sognepræst: Gunvor Sandvad
Tlf.: 64 84 11 37 (fastnet)
Tlf.: 23 44 71 09 (mobil)
Mail: gsa@km.dk

Tilgængelighedserklæring