Link til kirkekalenderLink til menu

Andagter & prædikener

Søndag 15. august 2021

Prædiken i Særslev Kirke 15. august 2021
11. søndag efter trinitatis
v. sognepræst Gunvor Sandvad

Evangelielæsning fra Lukasevangeliet kap. 18, vers 9-14

Til nogle, som stolede på, at de selv var retfærdige, og som foragtede alle andre, fortalte Jesus denne lignelse:

»To mænd gik op til templet for at bede. Den ene var en farisæer, den anden en tolder. Farisæeren stillede sig op og bad således for sig selv: Gud, jeg takker dig, fordi jeg ikke er som andre mennesker, røvere, uretfærdige, ægteskabsbrydere, eller som tolderen dér. Jeg faster to gange om ugen, og jeg giver tiende af hele min indtægt.

Men tolderen stod afsides og ville ikke engang løfte sit blik mod himlen, men slog sig for brystet og sagde: Gud, vær mig synder nådig! Jeg siger jer: Det var ham, der gik hjem som retfærdig, ikke den anden.

For enhver, som ophøjer sig selv, skal ydmyges, og den, der ydmyger sig selv, skal ophøjes.« 
 
Prædiken:



Jeg har taget min lille skattekiste med i dag. Det er en helt speciel skattekiste. Der er en hemmelighed i den. I skattekisten er der et billede af noget, som Gud synes er rigtig meget værd - og som Gud elsker højt.

For nogle år siden havde jeg skattekisten med til en familiegudstjeneste. Jeg sendte skattekisten rundt fra den ene til den anden og til den næste. Det havde jeg sådan set også lyst til at gøre i dag. Men så længe der er corona i omløb, duer det ikke, at vi alle sammen rører ved den samme ting. Så jeg vil nøjes med at fortælle, hvad der skete dengang til familiegudstjenesten:

Inden jeg sendte skattekisten rundt, sagde jeg, at man gerne måtte åbne og se, hvad der er i den: Hvad det er, som Gud synes er rigtig meget værd - og som Gud elsker højt. Jeg sagde også, at man ikke måtte sige noget og røbe hemmeligheden.

Skattekisten gik rundt. En efter en, åbnede børn og voksne skattekisten og kiggede ned i den - lukkede igen og sendte den videre. Alle lyste op i et stort smil, efterhånden som de fik skattekisten i hænderne. Der var helt stille - man måtte jo ikke røbe hemmeligheden. Men da skattekisten var kommet godt halvvejs rundt, var der en lille dreng som sagde meget højt: 'Mor, der er et spejl i skattekisten!' - Ja, så var hemmeligheden jo røbet.

Inden I går hjem fra kirke i dag, kan I jo gå forbi døbefonten, hvor Olau blev døbt for lidt siden. Hvis man læner sig ind over dåbsfadet, kan man spejle sig i dåbsvandet. Så får man den samme oplevelse som med skattekisten: Man ser en, som Gud synes er rigtig meget værd og som Gud elsker højt.

Faktisk er det endnu bedre at spejle sig i dåbsvandet. Det er netop i dåben, at vi får at vide, at vi er Guds børn og hører hjemme hos Gud. Det er i dåben, at vi bliver tegnet med korsets tegn og får at vide, at vi tilhører Jesus Kristus. Det er i dåben, vi får Helligånden, som vil hjælpe os med at leve i tro, håb og kærlighed. Det er i dåben, at vi får bønnen Fadervor givet som dåbsgave. Jesus lærte disciplene at bede Fadervor og så er Fadervor blive give videre fra den ene generation til den næste - og nu fik Olau bønnen for lidt siden. Så han og vi andre altid har nogle ord og en bøn vi kan bede til Gud.

Begyndelsesordene 'Fadervor' husker os på det, som Jesus lærte: At Gud er vores Far i himlen. Gud er ikke en fjern og ophøjet autoritet, vi skal være bange for og nærme os forsigtigt. Eller være bekymret for, om han har glemt os. Nej vi skal have tillid til, at Gud er vores kærlige Far i himlen - og at Gud elsker os, uanset hvordan det går i vores liv. Om vi får succes eller nederlag - om vi er gode mennesker - eller mindre gode. Gud elsker os - og vi bliver taget imod med kærlighed, når vi beder til Gud. Dåbens løfte om, at vi er Guds elskede børn - er fundamentet og den faste grund under fødderne, som vi kan leve vores liv ud fra - og gang på gang vende tilbage til.

Så hørte vi Jesus fortælle en lignelse, om to mænd, der bad til Gud. Den ene takkede Gud for, at det var gået ham godt. Han fortalte Gud, om alt det gode, han gjorde - og hvor meget bedre, han klarede sig her i livet end så mange andre. Han bad, som om han skulle imponere Gud for at få en medalje eller en særlig belønning.

Den anden mand stod henne i et hjørne. Han så ned i jorden og slog sig skyldbevidst for brystet og bad: 'Gud, vær mig synder nådig.' Han bad Gud om tilgivelse for alt, hvad han havde gjort forkert.

Så kan man jo give sig til at spekulere på, hvem af de to, man selv ligner mest. Jeg tror faktisk, at vi har dem begge to i os:

Sommetider er man godt tilfreds med sig selv og hvad man udretter. Synes måske også, at man fortjener, at Gud giver mig lidt mere medvind på vejen. Til andre tider ser man mest sine fejl og nederlag, og de situationer, hvor man ikke slår til. Og ønsker bare, at Gud vil tilgive mig det hele og give mig lov til at begynde på en frisk.

Vi hører, at det var den sidste - ham, der bad om nåde - som Gud tog imod. Han rakte sine tomme hænder frem mod Gud - og Gud svarede ved at fylde hans tomme hænder med tilgivelse og velsignelse.

Men hvad med den første? Ham der var så tilfreds med sig selv? Mon også han blev mødt af Gud? - og hvordan mon Guds svar på hans bøn så ville være?

Måske gemmer det sig i den sætning, som Jesus sagde til sidst. Det lyder nærmest som et ordsprog. Jesus sagde: 'For enhver, som ophøjer sig selv, skal ydmyges - og den, der ydmyger sig selv, skal ophøjes.'

At blive ydmyget er som regel noget negativt: Det er ødelæggende at blive hånet, mobbet, nedgjort og trådt på.

Men man kan også få plads og rum til at være ydmyg på den gode måde: Nemlig når man tør lade facaderne falde - og ikke forsøger at fremstå som perfekt og lidt mere til. Når man tør stå ved sig selv, som man er - med filtret hår og rynker - med fejl og nederlag - og at man har brug for, at andre bærer over med en.

Hos vores nærmeste, som elsker os, har vi forhåbentligt sådan et trygt rum, hvor der er plads og rum til at lade facaderne falde. Og sådan et trygt rum har vi hos Gud, vores Far himlen. Hos Gud, kan vi være dem vi er, og vide os elsket. For Gud, kan vi åbne os og vide os tilgivet. Og med Gud fred og velsignelse kan vi gå fra kirke og tage fat på hverdagen igen.

Og hvis man alligevel skulle blive i tvivl, om nu Gud også kan elske sådan en som mig. Så må man skynde sig - i hvert fald i tankerne - hen til døbefonten og spejle sig i dåbsvandet. For så ser man en, som Gud synes er rigtig meget værd og som Gud elsker højt. Amen.

-- God sensommerdag! venlig hilsen Gunvor
Flere andagter
Prædiken i Særslev Kirke 24. oktober 2021
Søndag 24. oktober 2021
Prædiken i Særslev Kirke 17. oktober 2021
Søndag 17. oktober 2021
Prædiken i Ejlby Kirke 10. oktober 2021
Søndag 10. oktober 2021
Prædiken i Særslev Kirke 26. september 2021
Søndag 26. september 2021
Prædiken ved høstgudstjeneste i Melby Kirke 19. september 2021
Søndag 19. september 2021
Prædiken i Ejlby Kirke 5. september 2021
Søndag 05. september 2021
Kirkekalender
Søndag 24. oktober
21. søndag efter trinitatis
Særslev:10.30
Ved Gunvor Sandvad
Ejlby:
Melby:
Se flere datoer

Information
Afstandskravene er ophævet i Folkekirken fra og med lørdag d. 14. august. Det betyder, at der nu ikke længere er nogen begrænsning på, hvor mange der må være inde i kirkerne ad gangen. Kort sagt: Vi må fylde kirkebænkene, synge og holde gudstjeneste og kirkelige handlinger, ligesom vi gjorde før corona-epidemien.

Arrangementer
BUSK-dagen: Familiegudstjeneste
Søndag 31. okt. kl. 10.30 i Melby Kirke
Vi glæder os til igen at holde familiegudstjeneste den sidste søndag i oktober, som også kaldes BUSK....
Læs mere
Se alle arrangementer

Andagter & prædikener
Prædiken i Særslev Kirke 24. oktober 2021
Prædiken i Særslev Kirke 24. oktober 2021 21. søndag efter trinitatis v. sognepræst Gunvor Sand....
Læs mere
Prædiken i Særslev Kirke 17. oktober 2021
Prædiken i Særslev Kirke 17. oktober 2021 20. søndag efter trinitatis v. sognepræst Gunvor Sand....
Læs mere
Nyt fra menighedsrådet og sognepræsten
Referat
Referat af møde 7. oktober 2021. Referatet kan læses som PDF-fil ved at klikke på nedenstående link....
Læs mere
TILLYKKE til vores konfirmander
TILLYKKE til vores konfirmander Den 29. august og 5. september var der konfirmation i Særslev Kir....
Læs mere
Kommende møder:
02. november 2021 kl. 19.00
01. december 2021 kl. 19.00

Nyt fra graveren
Kirkegårdene
Kirkegårdene Der er sket store forandringer på vore kirkegårde det seneste par år. Der er blevet....
Læs mere
Sognepræst: Gunvor Sandvad
Tlf.: 64 84 11 37 (fastnet)
Tlf.: 23 44 71 09 (mobil)
Mail: gsa@km.dk

Tilgængelighedserklæring