Link til kirkekalenderLink til menu

Andagter & prædikener

Søndag 29. august 2021

Prædiken ved konfirmation
Søndag d. 29. august 2021 i Særslev Kirke
13. søndag efter trinitatis
v. sognepræst Gunvor Sandvad



Foto i høj opløsning

Evangelielæsning fra Lukasevangeliet kap. 10, vers 23-37
(fra Bibelen 2020)

Jesus vendte sig mod disciplene og sagde til dem: 'Men I er heldige, at I får lov at se det, I ser. I skal vide, at der er mange konger og profeter, der forgæves har ønsket at se og høre det samme som jer.'

En mand rejste sig op. Han var skriftklog og ekspert i Guds lov, og han ville udfordre Jesus: 'Rabbi, hvad skal jeg gøre for at få det evige liv?' spurgte han. 'Hvad står der om det i loven?' sagde Jesus. 'Hvordan mener du, den skal forstås?'

'Du skal elske Gud af hele dit hjerte og hele din sjæl, med hele din styrke og hele din forstand, og du skal elske andre på samme måde, som du elsker dig selv,' svarede manden. 'Det er helt rigtigt,' sagde Jesus. 'Gør det, og så vil du få det evige liv.'

Men manden ville retfærdiggøre sig og blev ved: 'Jamen man kan da ikke elske alle andre. Hvad menes der med andre?' spurgte han. Jesus fortalte en historie:

'Der var engang en mand, der var på vej fra Jerusalem til Jeriko, da han blev overfaldet af røvere. De rev tøjet af ham, gennembankede ham og efterlod ham halvdød ved vejen. Tilfældigvis kom der en præst forbi. Han så ham godt, men gik i en stor bue udenom. Det samme gjorde en tempeltjener lidt senere. Da han så ham, gik han også udenom.

Men så kom der en af vores fjender, en mand fra Samaria, der var ude at rejse. Da han så den halvdøde mand, fik han ondt af ham. Han gik hen til ham, rensede hans sår med olie og vin og forbandt ham. Så løftede han manden op på sit eget æsel og gik selv ved siden af, til de kom til en kro, hvor han tog sig af ham. Næste morgen betalte han kroværten to denarer. 'Tag dig godt af ham,' sagde samaritaneren. 'Hvis det bliver dyrere, skal jeg nok betale resten på tilbagevejen.'

Så spurgte Jesus den skriftkloge: 'Hvem af de tre viste sig som et medmenneske og gjorde det, der står i Guds lov, da manden var blevet overfaldet?' 'Ham, der hjalp ham,' svarede den skriftkloge. 'Så skal du gøre det samme som ham,' sagde Jesus.

 
Prædiken:

Kære konfirmander - og alle I andre!

Nu er dagen kommet, som vi har set frem til længe - og glædet os til. Nu sidder I konfirmander her i jeres fine konfirmationstøj - og sammen med jeres familie og gode venner. De er kommet fra nær og fjern for at fejre jeres store dag. På den måde viser de, at de holder af jer - og ønsker alt godt for jer. Det er kærlighed.

Kærlighed er det største og vigtigste, hører vi Jesus sige. Vi skal leve i kærlighed. Det handler ikke kun om forelskelse. Eller om kærligheden til vores familie. Det handler i det hele taget om vores medmennesker: At vi skal elske andre. Det er kristendommen i en nøddeskal.

'Jamen, man kan da ikke elske alle andre. Hvad menes der med andre?' var der en skriftklog mand, som spurgte Jesus.

Og det er jo rigtig nok. Vi kan ikke elske alle. Det ville være helt uoverskueligt. Men vi kan jo begynde med dem, som vi møder på vores vej - dem vi møder i hverdagen, i skolen, i familien, på arbejdet osv.

Det er pointen i den historie, som Jesus gav sig til at fortælle: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner.

Jesus fortæller om en mand, der var på vej fra Jerusalem til Jeriko og blev overfaldet af røvere. Røverne slog ham halvt ihjel og løb med hans tøj, og alt hvad han ellers havde med sig. Der lå han så alene tilbage på vejen, forslået, halvnøgen og halvdød. Sårene blødte og han var ude af stand til at rejse sig. Han var virkelig hjælpeløs og i fare. Hvis ikke der meget snart kom nogen og hjalp ham, ville han dø af sine kvæstelser.

Da han havde ligget et stykke tid på vejen, kom der en præst og lidt senere en tempeltjener forbi. De skulle sikkert begge to til Jerusalem på arbejde i templet. De så ham godt. Men de skyndte sig at gå i en stor bue udenom. Det må have været en forfærdelig skuffelse for manden.

Men den tredje - samaritaneren - stoppede op, da han fik øje på den hårdt sårede mand. Han fik ondt af ham. Han forbandt de blødende sår. Han fik manden løftet op på sit æsel og transporteret hen til den nærmeste kro. På den tid fandtes der hverken skadestuer eller sygehuse, så det var det bedste samaritaneren kunne gøre.

Samaritaneren passede og plejede manden hele natten. Næste morgen betalte han to denarer til kroværten. Det var forudbetaling, så manden kunne blive passet og plejet mange flere dage endnu. Han lovede også at komme igen på tilbagevejen og betale mere, hvis det blev dyrere. Og alt det gjorde samaritaneren for en mand, som han overhovedet ikke kendte. Men som var i nød og havde brug for hjælp.

Samaritaneren nåede først sit mål - Jerusalem - et helt døgn senere end præsten og tempeltjeneren, der bare havde skyndt sig videre. At der pludselig lå en mand på hans vej, som havde brug for hjælp, afbrød alt, hvad samaritaneren havde planlagt.

Hvordan har vi det med afbrydelser? Ja, jeg tror, at de fleste af os - og ikke mindst jer konfirmander er godt og grundig træt af afbrydelser. Det sidste 1½ år har I fået jeres skolegang, jeres konfirmationsforberedelse og jeres fritidsinteresser afbrudt flere gange - og corona gjorde også, at vi måtte udskyde jeres konfirmation. Vi orker snart ikke flere afbrydelser og nedlukninger - og ønsker bare at få en normal hverdag igen.

Alligevel er det vigtigt at være parat til at stoppe op og lade sig afbryde. Nemlig når nogen har brug for mig. Pyt med, at jeg så ikke når mine planer helt så hurtigt. Er det ikke vigtigere at være et medmenneske? Ligesom samaritaneren? At jeg går gennem livet med åbne øjne - og stopper op, når nogen har brug for mig? Det er at leve i kærlighed. Jesus giver os samaritaneren som et forbillede. 'Du skal gøre det samme som ham,' sagde Jesus.

Samaritaneren er også et billede på Jesus. Mens Jesus var her på jorden, lod han sig gang på gang afbryde. For at helbrede de syge, inkludere de udstødte og trøste dem, der var kede af det. Til sidst døde han på korset - og påskemorgen stod Jesus op fra de døde. For at vi altid kan høre sammen med Gud - og det uanset hvad der sker og hvor livet får os hen.

Og det er fortsat sådan: Gud er hele tiden parat til at blive afbrudt - for at høre på os, når vi beder til ham - og hjælpe os. Vi kan bede til Gud, vores Far i himlen. Vi kan bede til Jesus eller Helligånden. Eller dem alle tre på én gang. Jeg tror, de lytter alle tre, uanset hvordan vi beder.

For nemheds skyld siger jeg nu bare Gud. Vi kan bede til Gud, når livet går godt - og når livet går os imod.

Gud lader os ikke blive liggende alene i vejgrøften. Gud hører os - han hjælper og velsigner os. Det er ikke altid lige til at få øje på Guds hjælp og hans spor i ens liv. Men Gud er med os på vejen - går den sammen med os. Ladt alene bliver vi ikke. Jesus sagde: 'Jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.'

Om lidt bliver I konfirmander konfirmeret. I modtager Gud velsignelse. Velsignelsen er Guds måde at sige på: 'Jeg vil dig det godt. Jeg følges med dig på vejen. Jeg hører, hvad du siger - og jeg vil altid elske dig.'

Tak, Gud for det. Amen

_________

Tillykke til alle konfirmanderne - og deres familier!
venlig hilsen Gunvor

Flere andagter
Prædiken i Særslev Kirke 24. oktober 2021
Søndag 24. oktober 2021
Prædiken i Særslev Kirke 17. oktober 2021
Søndag 17. oktober 2021
Prædiken i Ejlby Kirke 10. oktober 2021
Søndag 10. oktober 2021
Prædiken i Særslev Kirke 26. september 2021
Søndag 26. september 2021
Prædiken ved høstgudstjeneste i Melby Kirke 19. september 2021
Søndag 19. september 2021
Prædiken i Ejlby Kirke 5. september 2021
Søndag 05. september 2021
Kirkekalender
Søndag 24. oktober
21. søndag efter trinitatis
Særslev:10.30
Ved Gunvor Sandvad
Ejlby:
Melby:
Se flere datoer

Information
Afstandskravene er ophævet i Folkekirken fra og med lørdag d. 14. august. Det betyder, at der nu ikke længere er nogen begrænsning på, hvor mange der må være inde i kirkerne ad gangen. Kort sagt: Vi må fylde kirkebænkene, synge og holde gudstjeneste og kirkelige handlinger, ligesom vi gjorde før corona-epidemien.

Arrangementer
BUSK-dagen: Familiegudstjeneste
Søndag 31. okt. kl. 10.30 i Melby Kirke
Vi glæder os til igen at holde familiegudstjeneste den sidste søndag i oktober, som også kaldes BUSK....
Læs mere
Se alle arrangementer

Andagter & prædikener
Prædiken i Særslev Kirke 24. oktober 2021
Prædiken i Særslev Kirke 24. oktober 2021 21. søndag efter trinitatis v. sognepræst Gunvor Sand....
Læs mere
Prædiken i Særslev Kirke 17. oktober 2021
Prædiken i Særslev Kirke 17. oktober 2021 20. søndag efter trinitatis v. sognepræst Gunvor Sand....
Læs mere
Nyt fra menighedsrådet og sognepræsten
Referat
Referat af møde 7. oktober 2021. Referatet kan læses som PDF-fil ved at klikke på nedenstående link....
Læs mere
TILLYKKE til vores konfirmander
TILLYKKE til vores konfirmander Den 29. august og 5. september var der konfirmation i Særslev Kir....
Læs mere
Kommende møder:
02. november 2021 kl. 19.00
01. december 2021 kl. 19.00

Nyt fra graveren
Kirkegårdene
Kirkegårdene Der er sket store forandringer på vore kirkegårde det seneste par år. Der er blevet....
Læs mere
Sognepræst: Gunvor Sandvad
Tlf.: 64 84 11 37 (fastnet)
Tlf.: 23 44 71 09 (mobil)
Mail: gsa@km.dk

Tilgængelighedserklæring