Link til kirkekalenderLink til menu

Andagter & prædikener

Søndag 26. september 2021

Prædiken i Særslev Kirke
26. september 2021

17. søndag efter trinitatis
v. sognepræst Gunvor Sandvad



Evangelielæsning fra Lukasevangeliet kap. 14, 1-11
(fra Bibelen 2020)

Engang var Jesus inviteret til middag hos en af farisæernes ledere. Det var sabbat, og alle gæsterne holdt øje med ham. Pludselig kom der en mand, der led af vand i kroppen, hen til ham. Jesus vendte sig mod de skriftkloge og farisæerne og spurgte: 'Er det tilladt at helbrede nogen på en sabbat, eller er det ikke?' Ingen sagde noget. Så rørte Jesus ved manden og helbredte ham. Da han var gået, sagde Jesus til de andre: 'Hvis en af jer havde en søn eller en okse, der faldt i brønden, ville I så ikke trække dem op med det samme, selvom det var sabbat?' Det kunne de ikke svare på.

Jesus lagde mærke til, at gæsterne forsøgte at få de bedste pladser ved bordet, og kommenterede det over for dem. 'Når du bliver inviteret til bryllup hos nogen, skal du ikke sætte dig på den bedste plads,' sagde han. 'Måske er der en af de andre gæster, der er finere end dig, og så risikerer du, at værten kommer hen og siger, at du skal flytte dig. Det bliver pinligt for dig, og så skal du tage til takke med en dårlig plads. Sæt dig i stedet på en af de dårlige pladser, når du er gæst. Så kan værten komme hen og sige til dig: 'Kære ven, du skal sidde heroppe i nærheden af mig.' Det vil give dig respekt hos de andre gæster. Den, der fremhæver sig selv, bliver nedværdiget, mens den, der er beskeden, bliver fremhævet af andre.'

Prædiken:

I dag er vi dejligt mange - både børn og voksne. Så nu vil jeg spørge både børn og voksne: Hvor mange har et dyr derhjemme? En hund eller kat - kanin eller hest - eller et andet dyr?
Op med hånden.

Nu forestiller vi os, at du kommer hjem igen efter gudstjeneste og dåbsfest. Så opdager du, at dit kæledyr er faldet ned i et hul. Så dybt et hul, at dyret ikke kan komme op. Dernede i hullet står katten og mjaver - eller hunden og gør ynkeligt og beder om hjælp.

Hvor mange af jer vil med det samme gå i gang med at hjælpe dyret op?

Hvor mange af jer vil ikke hjælpe dyret op med det samme? Fordi I tænker: Åh pyt med det - katten eller hunden - eller hvad det nu er - kan godt blive dernede i hullet til i morgen?

Nu vil jeg være sikker på, at også de voksne har fattet pointen. Så næste spørgsmål er kun til voksne:

Hvor mange af jer er forældre - og har den fine titel Mor eller Far? Op med hånden - og det uanset om jeres barn er under eller over 40.

Nu forestiller vi os, at du kommer hjem igen efter gudstjeneste og dåbsfest. Så opdager du, at dit barn er faldet ned i et hul. Så dybt et hul, at dit barn ikke kan komme op. Dernede i hullet står din søn eller datter og græder - og råber 'Mor, Far - hjælp mig.'

Hvor mange af jer vil med det samme gå i gang med at hjælpe jeres barn op?

Hvor mange af jer vil ikke hjælpe jeres barn op med det samme? Fordi I tænker: Åh pyt med det - han eller hun kan godt blive dernede i hullet til i morgen?

Nu tror jeg, at alle har fattet pointen: Når et dyr eller et menneske, som vi holder meget af, er i nød - så hjælper vi med det samme. Det kan ikke vente til i morgen.

Jeg siger tak for indsatsen. Og nu kan I godt give jer selv et klap på skulderen - for I er bedre til at svare, end alle middagsgæsterne, der stod rundt om Jesus i den beretning, vi hørte før:

Jesus spurgte dem, om de ikke ville trække en okse eller deres eget barn op med det samme, hvis oksen eller barnet var faldet ned i en brønd? - Det ser vi på den tegning, som nogle af de mindste har fået at male på.

Men det kunne de ikke svare på. Jeg tror nu godt, at de kunne. Men de ville ikke svare. De var vrede på Jesus, fordi han helbredte den syge mand med vand i kroppen. De var vrede på Jesus, fordi han havde gjort manden rask på en helligdag - på sabbatten.

Jøder holder sabbat om lørdagen. Kristne holder helligdag om søndagen. Begge parter gør vi det i tro på, at Gud ud af sin godhed har givet os helligdagen. Så vi kan holde fri fra vores arbejde og forpligtelser og komme til kræfter. Og så vi kan komme i kirke og få vores børn døbt. Gud har givet os helligdagen, så vi kan få nadveren og Guds velsignelse. Og høre det, som vi ikke kan sige os selv: At vi er Guds elskede børn.

Gud selv holder aldrig fri. Gud udsætter ikke til i morgen at høre vores bøn om hjælp - og at gribe ind. Selvom det sommetider opleves sådan. Jeg tænker på, at man sommetider kan tigge og bede Gud om hjælp - men synes, at der alligevel ikke kommer nogen hjælp. Jeg forstår ikke altid Guds veje - og hvorfor det virker, som om han venter. Men jeg tror alligevel på, at Gud er der og hjælper.

Jesus kunne ikke vente med at hjælpe den syge mand til næste dag. Det måtte være her og nu. På den måde viste Jesus, hvordan Gud er - og hvad Gud tænker om os mennesker: Hver og en af os er hans elskede barn, der skal hjælpes og reddes op af hullet, før det er for sent.

Så stod Jesus også og iagttog, hvordan de inviterede forsøgte at sætte sig på de bedste pladser ved bordet. Gæsterne tænkte kun på sig selv. Men Jesus vil have os til at tænke på andre end os selv - og give hinanden plads. Det gjorde Jesus selv. Han fik øje på dem, som ellers blev overset. Som ham den syge mand med vand i kroppen.

På den måde viste Jesus, hvordan Gud er. Men også hvordan vi skal være: Vi har aldrig fri fra at være et medmenneske. Hvis nogen er i nød og har brug for hjælp - så skal det ikke udsættes til i morgen. Vi må gøre, hvad vi kan for at se hinanden - og ikke kun os selv. Vi må gøre, hvad vi kan for at være et medmenneske for andre.

Og i stedet for at se det som en pligt. Så kan vi jo vende det en omgang rundt og sige tak til Gud for den gave det er, at han kan bruge os til noget fornuftigt. Tak for evner og muligheder for at kunne være noget for andre. Tak til Gud, fordi han holder fast i os - også når vi svigter og det ikke lykkes for os. Tak til Gud for den plads, vi har fået i hans hjerte. Amen.

- God søndag - venlig hilsen Gunvor
Flere andagter
Prædiken i Særslev Kirke 24. oktober 2021
Søndag 24. oktober 2021
Prædiken i Særslev Kirke 17. oktober 2021
Søndag 17. oktober 2021
Prædiken i Ejlby Kirke 10. oktober 2021
Søndag 10. oktober 2021
Prædiken ved høstgudstjeneste i Melby Kirke 19. september 2021
Søndag 19. september 2021
Prædiken i Ejlby Kirke 5. september 2021
Søndag 05. september 2021
Kirkekalender
Søndag 24. oktober
21. søndag efter trinitatis
Særslev:10.30
Ved Gunvor Sandvad
Ejlby:
Melby:
Se flere datoer

Information
Afstandskravene er ophævet i Folkekirken fra og med lørdag d. 14. august. Det betyder, at der nu ikke længere er nogen begrænsning på, hvor mange der må være inde i kirkerne ad gangen. Kort sagt: Vi må fylde kirkebænkene, synge og holde gudstjeneste og kirkelige handlinger, ligesom vi gjorde før corona-epidemien.

Arrangementer
BUSK-dagen: Familiegudstjeneste
Søndag 31. okt. kl. 10.30 i Melby Kirke
Vi glæder os til igen at holde familiegudstjeneste den sidste søndag i oktober, som også kaldes BUSK....
Læs mere
Se alle arrangementer

Andagter & prædikener
Prædiken i Særslev Kirke 24. oktober 2021
Prædiken i Særslev Kirke 24. oktober 2021 21. søndag efter trinitatis v. sognepræst Gunvor Sand....
Læs mere
Prædiken i Særslev Kirke 17. oktober 2021
Prædiken i Særslev Kirke 17. oktober 2021 20. søndag efter trinitatis v. sognepræst Gunvor Sand....
Læs mere
Nyt fra menighedsrådet og sognepræsten
Referat
Referat af møde 7. oktober 2021. Referatet kan læses som PDF-fil ved at klikke på nedenstående link....
Læs mere
TILLYKKE til vores konfirmander
TILLYKKE til vores konfirmander Den 29. august og 5. september var der konfirmation i Særslev Kir....
Læs mere
Kommende møder:
02. november 2021 kl. 19.00
01. december 2021 kl. 19.00

Nyt fra graveren
Kirkegårdene
Kirkegårdene Der er sket store forandringer på vore kirkegårde det seneste par år. Der er blevet....
Læs mere
Sognepræst: Gunvor Sandvad
Tlf.: 64 84 11 37 (fastnet)
Tlf.: 23 44 71 09 (mobil)
Mail: gsa@km.dk

Tilgængelighedserklæring