Link til kirkekalenderLink til menu

Andagter & prædikener

Prædiken i Ejlby Kirke, 7. maj 2023
4. søndag efter påske
v. sognepræst Gunvor Sandvad

Fra Det Nye Testamente: Johannesevangeliet kap. 16, vers 5-15
(fra Bibelen 2020)

Jesus sagde: 'Men nu tager jeg tilbage til ham, der har sendt mig, og ingen af jer har spurgt mig, hvor jeg tager hen. I er fulde af sorg, fordi jeg har fortalt jer det, men faktisk er det bedst for jer, at jeg tager afsted. Hvis ikke jeg gør det, kan Helligånden ikke komme i stedet for mig, men fordi jeg tager afsted, kan jeg sende den til jer.

Og når den kommer, afslører den verden. Den fortæller sandheden om ondskab, retfærdighed og dom. Ondskaben er, at folk i verden ikke tror på mig. Retfærdigheden kræver, at jeg tager tilbage til min far, og så ser i mig ikke mere. Om dommen er der kun at sige, at verdens hersker allerede er dømt.

Jeg har stadig meget at fortælle jer, men I kan ikke rumme det nu. Når Helligånden, sandhedens ånd, kommer, vil den være jeres vejleder og forklare jer hele sandheden. Det, den siger, kommer ikke fra den selv; det er alt sammen noget, den har hørt, og den fortæller jer, hvad der skal ske. Helligånden vil vise, at jeg er guddommelig, for det, den fortæller, har den fra mig. Alt det, der er min fars, er også mit. Det er derfor, jeg siger, at det, Helligånden fortæller, har den fra mig.'

Prædiken:

Hvis der på et tidspunkt kommer en folkeafstemning om, hvilken måned der er den mest overraskende, vil jeg stemme på maj måned. Selvom jeg godt ved, at alting vil springe ud, bliver jeg alligevel glædelig overrasket hver eneste forår.

For eksempel at følge og se på, hvordan de små sammenrullede blade på bøgetræets grene dag for dag kommer et lille stykke længere ud af deres svøb: Så folder de sig ud - og hele bøgetræet skinner lysegrønt, så man næsten bliver blændet af at se det. Sikke en forvandling, når et gammelt gråt bøgetræ kommer til at lyse.

Man kan godt blive misundelig på bøgetræerne. Tænk at blive sådan fornyet og forvandlet. Og komme til at lyse for andre! Men det virker usandsynligt, hvis man føler sig trist og grå og kedelig.

Og alligevel er det opstandelse, forvandling og fornyelse til at lyse for andre, som Jesus stiller sine disciple og os i udsigt. Ikke ved vores egne kræfter og anstrengelser. Men fordi Jesus sender Helligånden. Helligånden er Jesus’ Ånd. Helligånden er Jesus’ stemme, der forklarer sandheden og tingenes rette sammenhæng - puffer til os og viser os vejen, vi skal gå. Helligånden er Jesus’ usynlige måde at være i mennesker på.

I dag er det gået fire uger, siden det var påskedag. Den dag hvor kvinderne kom til den tomme og forladte grav og englen sagde:' Frygt ikke. I søger efter Jesus fra Nazareth, den korsfæstede. Han er opstået. Han er ikke her.'

Kvinderne løb hjem igen - og fortalte disciplene, hvad de havde oplevet. Disciplene vidste ikke, hvad de skulle tro. Det var først, da Jesus selv kom til disciplene og stod lyslevende foran dem, at de kunne tro, han var stået op fra de døde.

Jesus viste sig for disciplene i 40 dage. Men på Kristi Himmelfarts Dag, som kommer om bare 11 dage, blev Jesus løftet op til himlen - og disciplene så ham ikke mere.

I dagens stykke fra Johannesevangeliet forbereder Jesus disciplene på, at han lige om lidt forlader dem. I hvert fald sådan synligt. For han vil stadig være hos dem - hos os og alle mennesker - som den usynlige Helligånd i stedet for. Og det er rigtig godt.

Jesus er hos os alligevel - bare på en anden måde: Han er her som Helligånden. Når Jesus siger, det er bedst, at han tager afsted, så peger han ud over sit liv som menneske. Han peger frem mod den tid, hvor han er i os som den usynlige Helligånd. Lige indtil verdens ende. -

Da Jesus døde, forskansede disciplene sig bag låste døre - og turde ikke gå ud. Sådan kan vi alle have perioder, hvor vi af den ene eller anden grund lukker døren og holder os for os selv. Men vi skulle helst ikke blive i vores forskansning. Vi skal ud i livet igen.

Det hjælper Helligånden os med. Helligånden åbner vores ører for de mennesker, der kalder på os ude fra. Helligånden fjerner det hårde stenhjerte og giver os et blødt hjerte af kød i stedet. Så vi tør engagere os i livet og vores medmennesker.

Helligånden pakker alt det ud, som Jesus sagde og gjorde. Helligånden viser os hans betydning og guddommelighed, så vi kan tro ham. Jeg tror ikke, at det kan lade sig gøre at tro, uden at Helligånden skaber det i os. Helligånden må vande os med ordentlig byge og varme os, så tro og engagement kan spire frem.

Helligånden overbeviser os om, at vi er i Guds hænder og båret af ham. Helligånden overbeviser os om, at Jesus er med os - selvom vi ikke kan se ham.



Jeg har taget en ikon med - som også kaldes Venskabets Ikon: Vi ser to mænd, der går ved siden af hinanden. Manden til venstre er abbed Minas fra Ægypten engang omkring år 600. Men det er mindre væsentligt. Pointen er, at vi skal se os selv i ham. Så det kunne altså lige så godt være dig eller mig.

Den anden til højre er Jesus. Abbed Minas kan bare ikke se Jesus. Men vi der betragter ikonen ser den usynlige virkelighed: At Jesus er lige ved siden af ham. Jesus har endda venligt lagt sin arm rundt om hans skulder. Han støtter ham til at tage det næste skridt på vejen. Sådan går Jesus usynligt med os på vejen.

Der findes en engelsk legende, som passer til ikonen - selvom de to oprindeligt ikke har noget med hinanden at gøre. Men pyt nu med det!

Legenden lyder sådan her: En mand døde og kom i Himlen. I Himlen så han Jesus ansigt til ansigt. Herren smilede venligt og spurgte manden, om han havde lyst til at se tilbage på sit liv. Det ville manden gerne.

Manden fik hele sit liv at se - nærmest som en film, der bliver spillet hurtigt. Han lagde mærke til, at der hele tiden var to sæt fodspor - side om side. Som af to, der har fulgtes ad samme vej. Men nogle steder var der kun ét sæt fodspor. Han lagde også mærke til, at det var netop på de steder, hvor livet havde været sværest og gjort mest ondt. Manden spurgte, hvad det skulle betyde.

Fodsporene - sagde Jesus - er dine og mine. Jeg har fulgt dig hver eneste dag i dit liv.

Men hvorfor forlod du mig så, da jeg havde det sværest? spurgte manden. Se selv, der er jo kun ét sæt fodspor - de mørkeste steder i mit liv!

Mit barn - du tager fejl, svarede Herren: At der kun er ét sæt fodspor, betyder ikke, at jeg forlod dig. Det var fordi, at jeg bar dig igennem de sværeste dage.

Amen

God søndag og Guds fred
Flere andagter
Prædiken ved Familiegudstjeneste i Særslev Kirke 24. marts 2024 Prædiken i Melby Kirke 17. marts 2024 Prædiken i Særslev Kirke 10. marts 2024 Prædiken i Ejlby Kirke 25. februar 2024 Prædiken i Særslev Kirke 18. februar 2024 Prædiken i Melby Kirke 11. februar 2024
Kirkekalender
Torsdag 28. marts
Skærtorsdag
Særslev:19.00
Ved Gunvor Sandvad


Skærtorsdag indstiftede Jesus nadveren.

Ved aftengudstjenesten i Særslev Kirke er der 'fernisering' af konfirmandernes malerier, som er inspireret af deres konfirmationsord.

Billederne er udstillet i Særslev kirke frem til konfirmationen.
Ejlby:
Melby:10.30
Ved Gunvor Sandvad
Se flere datoer

Arrangementer
Babysalmesang
Tirsdag 9. april
Læs mere
Se alle arrangementer

Andagter & prædikener
Prædiken ved Familiegudstjeneste i Særslev Kirke 24. marts 2024
Prædiken ved Familiegudstjeneste i Særslev Kirke 24. marts 2024 Palmesøndag v. sognepræst Gunvor....
Læs mere
Prædiken i Melby Kirke 17. marts 2024
Prædiken i Melby Kirke 17. marts 2024 Maria Bebudelsesdag v. sognepræst Gunvor Sandvad Fra Det....
Læs mere
Nyt fra menighedsrådet og sognepræsten
Referat
Referat af møde 14. marts 2024. Referatet kan læses som PDF-fil ved at klikke på nedenstående link.....
Læs mere
Ny præst i Veflinge
Ny præst i Veflinge Camilla Valentinussen Hou er fra 1. februar sognepræst i Veflinge Sogn og ....
Læs mere
Kommende møder:

Nyt fra graveren
Vigtig information om Lapidariet på Særslev Kirkegård
Vigtig information om Lapidariet på Særslev Kirkegård I september havde vi besøg af Arbejdstilsyn....
Læs mere
Sognepræst: Gunvor Sandvad
Tlf.: 64 84 11 37 (fastnet)
Tlf.: 23 44 71 09 (mobil)
Mail: gsa@km.dk

Tilgængelighedserklæring