Link til kirkekalenderLink til menu

Andagter & prædikener

Prædiken ved høstgudstjeneste i Ejlby Kirke 17. september 2023
15. søndag efter trinitatis
v. sognepræst Gunvor Sandvad

Fra Det Nye Testamente: Matthæusevangeliet kap. 6, vers 24-34:
(fra Den autoriserede bibeloversættelse 1992)

Jesus sagde:
»Ingen kan tjene to herrer. Han vil enten hade den ene og elske den anden eller holde sig til den ene og ringeagte den anden. I kan ikke tjene både Gud og mammon.

Derfor siger jeg jer: Vær ikke bekymrede for jeres liv, hvordan I får noget at spise og drikke, eller for, hvordan I får tøj på kroppen. Er livet ikke mere end maden, og legemet mere end klæderne?

Se himlens fugle; de sår ikke og høster ikke og samler ikke i lade, og jeres himmelske fader giver dem føden. Er I ikke langt mere værd end de? Hvem af jer kan lægge en dag til sit liv ved at bekymre sig?

Og hvorfor bekymrer I jer for klæder? Læg mærke til, hvordan markens liljer gror; de arbejder ikke og spinder ikke. Men jeg siger jer: End ikke Salomo i al sin pragt var klædt som en af dem. Klæder Gud således markens græs, som står i dag og i morgen kastes i ovnen, hvor meget snarere så ikke jer, I lidettroende?

I må altså ikke være bekymrede og spørge: Hvordan får vi noget at spise og drikke? Eller: Hvordan får vi tøj på kroppen? Alt dette søger hedningerne jo efter, og jeres himmelske fader ved, at I trænger til alt dette.

Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift.

Så vær da ikke bekymrede for dagen i morgen; dagen i morgen skal bekymre sig for det, der hører den til. Hver dag har nok i sin plage.«

Prædiken:



En solfyldt sensommerdag kørte jeg i roligt tempo efter en traktor med en tung læsset høstvogn. Vognen var helt fyldt af korn - endda med et lille bjerg af gyldne kerner på midten. Jeg ærgrede mig over, at jeg var nødt til at holde på rattet og ikke kunne fotografere. Der var nemlig et pragtfuldt skilt på bagsmækken af vognen. Der stod:

'Kære Bilist. Ja, undskyld, at det går langsomt. Vi høster nu.
Jeg kører her med Rug til dit rugbrød
eller med Havre til din morgenmad
eller med Hvede til dine rundstykker
eller med Byg til din øl
eller med Kartofler til dine chips.
Kærlig hilsen - Din landmand.'

Sikke et vidunderligt skilt. Det husker os på, at høsten altid er en fælles sag og en fælles glæde. Uanset om man selv har fingrene i jorden eller laver noget helt andet. Høsten er det daglige brød, som vi alle er afhængige af - og ikke kan leve uden. Høsten er Guds livsvigtige gave til os alle.

Derfor er det første og vigtigste ord i dag: TAK. Tak til Gud for høsten. Tak til Gud for hans vidunderlige skaberværk med korn, frugt og grønt. Med blomster og træer - dyr og medmennesker.

Også TAK til alle jer, som har slidt i det til langt ud på aftenen for at få høsten i hus. Det har ikke været nemt i år. Først var det alt for tørt - og flere af os tænkte bekymrede: 'Åh, nej, vil det nu blive en lige så tør sommer som i 2018?' Men i 11. time, før det var for sent, lod Gud det regne. Siden har det regnet - så rigeligt endda - ind imellem som skybrud.

Alligevel er vi blevet forskånede for store naturkatastrofer, som der har været andre steder: Voldsom hedebølge, kæmpehagl, store brande, oversvømmelser og jordskælv.

De stærke TV-billeder af de omfattende ødelæggelser og fortvivlede mennesker giver bekymringer: Er verden helt af lave? Og har Gud glemt os? Måske ja til det første - men nej til det sidste: Gud har ikke glemt os. Det har vi hans ord for i dagens bibeltekster.

Først hørte vi om Noa og alle dyrene der gik ud af arken efter syndfloden. Gud lovede, at han aldrig mere vil udslette livet på jorden, selvom vi mennesker ikke er så gode, som vi burde være. Som tegn på sit løfte, satte Gud regnbuen på himlen. Regnbuen og Guds løfte, er et fast holdepunkt, når vi bliver grebet af bekymringer over vejret. Gud har lovet at opretholde årets gang og naturens rytme, så længe jorden eksisterer.

-

Vi bekymrer os for meget mere end vind og vejr: Familie og venner - at det går dem god. Om helbred, opgaver og arbejde. Alle de udfordringer og problemer, vi hver især bakser med.

Vi ved selv bedst - hvad der giver os bekymringer og sommetider søvnløse nætter.

Til det siger Jesus: 'Vær ikke bekymrede!'. Og det er ikke en overfladisk trøst, der bare fejer vores bekymringer af bordet.

Jesus vil have os til at se, at Gud har omsorg for alle sine skabninger: Fugle, liljer, græs og også den irriterende flue, der vækker mig alt for tidligt med sin våde kys. Gud sørger for føde og klæder til alle sine skabninger - de mindste og de største.

Så hvorfor skulle Gud svigte og glemme os mennesker? Os, der ovenikøbet har fået det privilegium, at vi har lov til at kalde Gud for vores Far? Fordi Gud elsker os og kalder os sine børn. Gud svigter os ikke. Han lader os ikke være alene med vores udfordringer og bekymringer. Vi er noget stort: 'Lille Guds barn i verden her'.

Den salme skal vi synge efter prædikenen. Og I skulle virkelig gøre jer selv den tjeneste at lære vers 7 udenad. Bedre prædiken findes ikke. Og når man først har lært verset udenad, kan man sige det til sig selv, både midt om natten og midt på dagen, når man bliver grebet af bekymringer:

Lille Guds barn i verden her,
hold dig da til din Fader nær,
spørg om hans magt og kærlighed,
stol kun på ham og hvil i fred
O Gud ske lov.

Du Lille Guds barn. Læs dine bekymringer af hos Gud, din himmelske Far. Gud lytter og tager gerne hele læsset. Spørg ham om hans magt og kærlighed til at hjælpe dig. Stol på din Far i Himlen - og vent så og se, hvad han vil svare.

Sommetider svarer Gud os med, at vi falder til ro. Han giver sin fred i hjertet, så vi føler os trygge. Gud er med os - midt i det hele og selvom det brager løs om ørerne.

Andre gange svarer Gud ved at lade os beholde bekymringerne. Bekymringer er nemlig ikke altid af det onde. Bekymringer kan også være Guds måde at sætte os i gang. Du kommer måske i tanke om nogen, som har brug for dig. Eller får øje på noget, som skal gøres. Sådan prikker Gud til os. Så vi kan blive Guds svar på andres bekymringer.

Derfor: Lille Guds barn i verden her
Hold dig da til din Fader nær,
spørg om hans magt og kærlighed,
stol kun på ham og hvil i fred
O Gud ske lov.

-

Ja, og når du nu alligevel er i gang med at lære vers 7 udenad, kan du lige så godt tage vers 8 med også:

Føden og klæden nok du får
af ham i morgen som i går.
Og når hans sol for dig går ned,
arver du al hans herlighed.
O Gud ske lov.

Også i år har Gud været god imod os - og givet os høst. Der skal nok blive både føde og klæder til i morgen, og i overmorgen og mange flere dage endnu.

Og ja - så kommer der et tidspunkt - hvor der ikke er flere dage tilbage at leve i. Men derfor er det alligevel ikke slut. Så arver vi al Guds herlighed: Opstandelsen og det evige liv - Himlen og Paradiset.

Der er masser af håb forude. Tak Gud for det.

Amen.

God søndag og Guds fred.
Flere andagter
Prædiken i Ejlby Kirke 20. maj 2024 Prædiken i Melby Kirke
og Særslev Kirke
19. maj 2024
Prædiken i Melby Kirke 12. maj 2024 Prædiken i Ejlby Kirke 9. maj 2024 Prædiken i Særslev Kirke 5. maj 2024 Prædiken i Melby Kirke 28. april 2024
Kirkekalender
Søndag 26. maj
Trinitatis søndag
Særslev:10.30
FDF Særslev 60 år
Ved Gunvor Sandvad
Ejlby:
Melby:
Se flere datoer

Arrangementer
FDF Særslev: 60-års jubilæum
Festlig familiegudstjeneste

Søndag 26. maj kl. 10.30
i Særslev Kirke
Læs mere
Se alle arrangementer

Andagter & prædikener
Prædiken i Ejlby Kirke 20. maj 2024
Prædiken i Ejlby Kirke 20. maj 2024 2. Pinsedag v. sognepræst Gunvor Sandvad Fra Det Nye Testa....
Læs mere
Prædiken i Melby Kirke
og Særslev Kirke
19. maj 2024

Prædiken i Melby Kirke og Særslev Kirke 19. maj 2024 Pinsedag v. sognepræst Gunvor Sandvad ....
Læs mere
Nyt fra menighedsrådet og sognepræsten
Fakta om Menighedsrådsvalg 2024
Fakta om Menighedsrådsvalg 2024 Tirsdag 17. september 2024 afholdes valg til Folkekirkens me....
Læs mere
Referat og årsberetning
Referat af møde 14. maj 2024. Referatet fra orienteringsmøde om menighedsrådsvalget og Hannes årsbe....
Læs mere
Kommende møder:
11. juni 2024 kl. 19.00

Nyt fra graveren
Vigtig information om Lapidariet på Særslev Kirkegård
Vigtig information om Lapidariet på Særslev Kirkegård I september havde vi besøg af Arbejdstilsyn....
Læs mere
Sognepræst: Gunvor Sandvad
Tlf.: 64 84 11 37 (fastnet)
Tlf.: 23 44 71 09 (mobil)
Mail: gsa@km.dk

Tilgængelighedserklæring